Translate [EBb]

– Letterbeeld –

Over het dagelijks leven van letters en karakters: ‘Gerard Unger overleden’

 

[EBb] per e-mail

Nieuwe [EBb] blogberichten direct ontvangen per e-mail?

– Hier Drukken –

grafische slogans: "Het kan altijd luxor"

Stichting Print

'Ruimte voor grafische vormgeving en typografie'

Nieuwe Nike

A typographic ode to London Transport’s typeface, Johnston100

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

22 augustus, 2019, 12:42 pm | -

Column: Nachtmerrie

“Zijn we er toch weer ingetuind!”

Zelfs Ferry Mingelen had niet voorzien dat die rel rond dat Droomboek zo uit de hand zou lopen. Natuurlijk: het was teleurstellend dat juist deze order in Italië gedrukt leek te gaan worden – dat lag na het Fyra-drama inderdaad zeer gevoelig. Maar toen bekend werd gemaakt dat een Duitse drukker was verkozen – uitgerekend in de week dat uitgebreid werd gevierd dat het Nederlands elftal het Europees Kampioenschap van 1988 in Duitsland won, zoals tafelheer Jan Mulder in DWDD direct fijntjes memoreerde – sloeg de stemming pas echt om: “Zijn we er toch weer ingetuind!”

Maxime Verhagen, nog maar net aangetreden als voorzitter van de Koninklijke KVGO, had het aanvankelijk nog ‘Van de gekke’ genoemd dat het Nationaal Geschenk niet in Nederland werd geproduceerd, maar er aan toegevoegd dat er ‘geen signalen waren ontvangen dat de procedure voor deze mega order niet zorgvuldig was gegaan’. Daar nam de onmiddellijk in het leven geroepen Facebook-pagina ‘Grafisch Nederland Genaaid’ echter geen genoegen mee. De post “Wekelijks een grafisch bedrijf failliet, maar ‘boek van het jaar’ wordt niet in Nederland gedrukt” kon al snel op honderden Likes rekenen en leverde het Twitteraccount @GNaaid binnen een dag duizenden volgers op – en evenzoveel retweets.

De volgend dag kopte De Telegraaf over de volle breedte ‘Duitsers drukken Droomboek’, waarna de andere kranten niet achter konden blijven. ’s Avonds keek een recordaantal van 1,2 miljoen kijkers naar PowNews waarin verslaggever Rutger Castricum op de Startbaan in Amstelveen drukkers en binders de roze plopkap onder de neus duwde tijdens de Extra Ledenraadvergadering: “Dus jullie mogen wel de programmaboekjes drukken en die 1,4 miljoen certificaten voor de Koningspelen, maar niet een paar miljoen boeken?” Ook toevallige voorbijgangers begonnen zich er mee te bemoeien: “Het is schandalig maar ja het zal van Brussel moeten zijn aanbesteed.” “Koop Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar – Moet je nu nog eens durven zeggen… wordt je afgeschoten door EU fanaten…”

“Maar de lithografie vindt wél in Nederland plaats”, probeerde Joop van den Ende namens het Nationaal Comité Inhuldiging het rumoer later die avond nog te sussen. “Zal je zien dat dat boek straks een Duitse rug heeft!” kaatste de ontstemde vakbondsman terug. Jeroen Pauw dreigde het vuurtje nog wat verder op te stoken door te wijzen op een recente peiling van Maurice de Hond die uitwees dat een ruime meerderheid van alle huishoudens de voorkeur gaf aan een digitale download boven een gedrukt exemplaar, maar Paul Witteman onderbrak hem snel: ‘We gaan even naar de zap-service’. Teletekst wist te melden dat Merkel de kwestie met Rutte zou bespreken tijdens de volgende G8-bijeenkomst.

 

[Deze column – waarin feiten en fictie naadloos in elkaar overlopen – verscheen in juli 2013 in vakblad Graficus]

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.