In 2000 ben ik begonnen te schrijven over het grafische vak. Drupa 2000 werd mijn vuurdoop en daarna ben ik er nooit meer mee opgehouden – eerst bij vakblad Graficus, en sinds 2007 als zelfstandig journalist en tekstschrijver.
Onder de kop ‘Eerder verschenen’ biedt deze pagina op [EBb] toegang tot artikelen en columns die ik al eens publiceerde en er naar mijn mening nu nog steeds of weer opnieuw toe doen: soms omdat ze achterhaald blijken door de ontwikkelingen, maar (hopelijk) vaker doordat ze er achtergrond, context en perspectief bij bieden.
Xerox’ inhaalslag in inkjet [Augustus 2014] Sinds enkele jaren zet Xerox zwaar in op ‘services’: inmiddels komt meer dan de helft van de ruim 22 miljard dollar omzet uit deze tak van sport. Daarbij blijven ook de printactiviteiten wel degelijk belangrijk, benadrukt ceo Ursula Burns. De inkjet-technologie van het ingelijfde Impika moet nu voor een nieuwe impuls zorgen, want in 2017 haalt inkjet de tonertechnologie in als het gaat om printvolume.
Oppepper werd afknapper: Duitsers drukken ons Droomboek [september 2013] Eind augustus viel bij elk huishouden in Nederland een bon op de deurmat waarmee het ‘Droomboek’ gratis kan worden afgehaald bij de boekhandel. De miljoenenoplage van het boek, dat op 5 september in paleis Het Loo in Apeldoorn officieel aan Koning Willem-Alexander werd aangeboden, had een mooie oppepper kunnen zijn voor grafisch Nederland. Maar het Droomboek – door de Nationale Postcode Loterij gesponsord met 5 miljoen euro – wordt in Duitsland gemaakt.
Column: Mooiweermanager (december 2017): Het college begint. Op het scherm verschijnt een foto van een luxe zeiljacht op een stralend blauwe zee. Vervolgens zien de studenten een plaatje van een VOC-schip in woeste wateren…
Column: Sunset Industry (juni 2015): Joost de Haas (Roto Smeets Groep) ziet het somber in. De zon gaat weliswaar steeds later onder, maar het is maar zeer de vraag of hij morgen weer opkomt: ‘De drukkersbranche is een “sunset industry”.’
Column: Groen doen (januari 2018): ‘Niet de gemeente Amsterdam overtuigen, maar de Amsterdammers’
Column: Ongebonden (januari 2014): ‘In zijn oude adresboekje moest hij bijna dertig namen schrappen’
Column: Nut, noodzaak en effectiviteit (april 2010): ‘Verdienmodel op basis van grote aantallen biedt weinig perspectief’
Recente reacties