Translate [EBb]

– Letterbeeld –

Over het dagelijks leven van letters en karakters: ‘Gerard Unger overleden’

 

[EBb] per e-mail

Nieuwe [EBb] blogberichten direct ontvangen per e-mail?

– Hier Drukken –

grafische slogans: "Het kan altijd luxor"

Stichting Print

'Ruimte voor grafische vormgeving en typografie'

Nieuwe Nike

A typographic ode to London Transport’s typeface, Johnston100

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

28 februari, 2010, 8:03 pm | 5 reacties

Wie is Herman Hovestad?

Herman Hovestad

Herman Hovestad (1952) staat, sinds het terugtreden van algemeen directeur Mark van der Kallen op 17 februari, aan het roer bij de Thieme Grafimedia Groep. Hij gaat de door Van der Kallen vlak voor zijn vertrek aangekondigde reorganisatie verder ten uitvoer brengen. Met het inmiddels uitgesproken failliet van negen Thieme BV’s en de voorgenomen verkoop van vier dochterondernemingen kan Hovestad aan de slag met zijn opdracht: ‘een coherent geheel te maken van de bedrijven binnen de groep en zo de gekozen strategie en daarmee de continuïteit van Thieme GrafiMedia Groep te waarborgen’.

Maar wie is Herman Hovestad eigenlijk? Op zijn LinkedIn-profiel omschrijft hij zichzelf als een ‘Algemeen directeur met sterk commerciële focus; crisis management en turn-around ervaring opgedaan in nationale en internationale (beursgenoteerde) ondernemingen.’ Hij heeft ‘opdrachten uitgevoerd in ICT en dienstverlening, alsmede in de consumentensector, de semi-overheid en de industrie.’ Onder het kopje “Assignments” somt Hovestad op: “Weltec, Group 2000, Aspect, RingRosa!, NSPOH, Syntens, Meergroep, Agens en Thieme Grafimedia.”

Het CV op www.dialogueshouse.nl (informatieplatform voor ondernemers, een initiatief van ABN AMRO) schetst de voorgeschiedenis van Hovestad:

“Herman Hovestad studeerde bedrijfseconomie (financiering en marketing) aan de Universiteit van Amsterdam. Na het afronden van zijn studie was hij een aantal jaren leraar economie en boekhouden voor HAVO en VWO.

In 1978 maakt hij de stap naar het bedrijfsleven. Voor zijn toetreden tot Custom Management BV was hij werkzaam bij de toenmalige NMB Bank als beleidsmedewerker en commercieel manager, als client services en account director bij reclamebureau PPGH Moussault, als algemeen directeur bij NW Ayer reclamebureau, bij Philips NV als marketing en sales manager van de Nederlandse verkooporganisatie, als directeur van direct marketing bureau Vierhand BV, als directeur Europa bij DELL en bij Tennant BV, eveneens als directeur Europa.

Sinds 1995 is Herman Hovestad, met een korte onderbreking, vennoot bij Custom Management BV.”

Een zoektocht op internet levert een gefragmenteerd beeld van zijn verdere loopbaan.

Hovestad kwam bijvoorbeeld in 1999 nadrukkelijk in het nieuws toen hij bij het beursgenoteerde technologiebedrijf Ring Rosa de daar uit zijn topfunctie ontheven Job Bruggeman verving. Hovestad’s pogingen om het bedrijf te redden faalden. Halverweg 2001 ging het bedrijf failliet. Zakenblad FEM De Week schreef in september van dat jaar een terugblik op de roerige geschiedenis van Ring Rosa:

“Ik heb een achtergrond als interim-manager, dus ik ben wel wat gewend”, zegt Hovestad. “Maar dit was erger dan ik ooit had gezien. De administratie klopte van geen kanten. Bruggeman had bij mijn aantreden een verkeerde voorstelling van zaken gegeven.”

Ook de nieuwe man wist het bloeden niet te stelpen. Hovestad probeerde een flatgebouw te bouwen op drijfzand, maar elke dag bleek er weer een etage te zijn verdwenen. “Het is een jaar lang modderen geweest. Ik heb vorig jaar wel zes keer voor het personeel gestaan met de boodschap dat we de salarissen niet konden betalen”, vertelt Hovestad. Pogingen om het bedrijf bij branchegenoten onder te brengen, mislukten keer op keer.

Op 1 mei 2004 werd Hovestad aangesteld als interim-directeur van Syntens, het door het Ministerie van Economische Zaken geïnitieerde innovatienetwerk voor ondernemers. Hij werd daar tweeëneenhalf jaar later, op 1 november 2006, opgevolgd door Piet van Staalduinen.

Hovestad vervulde toen inmiddels alweer op tijdelijke basis de positie van algemeen directeur bij De Meergroep (“sociale werkvoorziening, re-integratie, dagbesteding en vrijwilligerswerk”), waar hij de tussentijds vertrokken Diety Oppedijk vervangt. Het Jaarverslag 2006 schreef:

“Samen met het management team onderzoekt Hovestad hoe de Meergroep zich het beste kan voorbereiden op de toekomst. Het bestuur van de Meergroep heeft hem gevraagd met een voorstel te komen voor een nieuwe gemeenschappelijke regeling, een directiestatuut en een profiel voor de algemeen directeur.”

Uit krantenberichten blijkt dat Hovestad zich daar in een wespennest bevond:

[16 februari 2007 ] “Oud-directeur Diety Oppedijk heeft haar afscheidsfeestje van De Meergroep op 30 augustus vorig jaar gevierd. Uit het geheime onderzoeksrapport van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO) blijkt echter dat de algemeen directeur pas per 1 oktober van dit jaar weg gaat. Het bestuur en zij hebben een geheime afvloeiingsregeling getroffen.”

“Het bestuur liet haar opvolgen door interim Herman Hovestad. Die adviseerde een onderzoek in te stellen naar de financiële handelen van zijn voorgangster en Piet Orij, de directeur zakelijk dienstverlening. Orij werd hangende het onderzoek geschorst, maar vocht dit met succes aan.”

[18 september 2007] “In een vergadering meldde Hovestad onlangs schokkende zaken. Hij zei, samengevat, dat de Meergroep in de afgelopen jaren de financiële resultaten heeft opgepoetst. De bedrijfscultuur van de sociale werkvoorziening is bovendien waardeloos.
Hovestad is vervolgens door het college van b en w van Beverwijk te verstaan gegeven hierover meer duidelijkheid te verschaffen. Maar Hovestad had gisteravond taal noch teken laten horen op de brief van het Beverwijkse college. Van VVD-raadslid Boer mag hij nu weg. “Hovestad heeft het college van b en w niet beantwoord voor de gestelde termijn. En dus moeten er nu consequenties voor zijn positie zijn. Ik ga ervan uit dat het college hem morgen verzoekt om op te stappen.”

Op 1 februari 2008 nam Mark Bouma het stokje van Hovestad over bij De Meergroep: “Het bestuur ziet de heer Bouma als de aangewezen persoon om de Meergroep na een turbulente periode in rustig(er) vaarwater te leiden.”

Op 15 april 2008 werd Herman Hovestad benoemd als nieuwe CEO van reïntegratiebedrijf AGENS, een rol die hij in juli 2009 overdroeg aan Jan Kleberg.

In het persbericht dat de Thieme Grafimedia Groep op 17 februari 2010 publiceerde stelt Hovestad: “In mijn functie zal ik mij richten op de groep als geheel, die voldoet aan de communicatiebehoefte van de klant. Dat betekent naast het efficiënt en kwalitatief hoogwaardig printen en drukken, aandacht voor nieuwe media en crossmediale processen.”

5 reacties aanWie is Herman Hovestad?

  • Koos

    Ik kan mij geheel vinden in de omschrijving van Herman door Hans van Zalen. In korte tijd heeft hij drie of vier kopstukken van Thieme op onduidelijke wijze ontslagen. Het acteert als een dictator en slaat daarmee alle initiatieven de grond in. De salarissen van augustus zijn weken te laat overgemaakt en het verhaal gaat dat PGB per 15 september haar vordering uit handen heeft gegeven en het faillissement voor de gehele groep gaat aanvragen.

    Ed, spring erop, je kunt er een goed verhaal van maken.

  • Roel

    en half jaar nog en dan laten zij hem zien waar het gat van de deur is.
    Momenteel is hij wel bezig Thieme de afgrond in te duwen.

  • Wat een opvallend klein item over zijn Agens periode;
    Herman Hovestad heeft zijn functie niet overgedragen: hij moest weg, nadat hij het bedrijf bijna eigenhandig om zeep had gebracht. Een zeer autoritaire man, regeert als een dictator. Hij zegt letterlijk: “Dit is het plan, meedoen, dan ben je welkom, anders is daar het gat van de deur”. Dit maakte hij ook waar. Juist omdat hij zo regeert kan een bedrijf zich zo goed als niet verweren.
    Oh wee, degene die het niet met hem eens is, zelfs al red je met je idee het bedrijf. Ontslag werd schuwde hij niet.
    Lees verdere historie van deze man.

  • lex bergers

    Degelijk werk. Dat soort info mag ik altijd graag lezen. Mijn complimenten en dat is niet alleen ivm complimentendag…Lex Bergers

  • Hans Schoolenberg

    Leuk hé. Ziet er zo heel anders uit. Veel ervaring in non-profit en not-for profit. Wel net als Mark bij NMB in commerciele functie begonnen. Misschien kennen ze elkaar wel.
    Goed stuk Ed.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.