Iets meer dan een jaar nadat Miguel Delcour officieel aantrad als de nieuwe directeur van branchevereniging KVGO ziet hij zich gedwongen op te stappen. Nadat vorig jaar al ophef ontstond naar aanleiding van een dubieuze tweet van Delcour, doken deze maand opnieuw social media-berichten van hem op die vragen opriepen. Delcour zelf spreekt van een “bash op het KVGO en mijzelf, waar of niet waar”.
In een verklaring, die vanmiddag aan KVGO-leden werd verstuurd en inmiddels ook op de website van het KVGO is gepubliceerd, stelt Delcour: “Gister heb ik, na overleg met Dick [Naafs, voorzitter van het KVGO], het bestuur medegedeeld dat ik mijn functie ter beschikking stel en het KVGO ga verlaten. De aanhoudende negatieve en veelal uit de context gehaalde berichtgevingen in de media over het KVGO, de medewerkers, mijn vrouw en kinderen en mijn eigen persoon maken het voor mij onmogelijk om mijn functie nog naar behoren te kunnen uitoefenen. Het is jammer dat het zover heeft moeten komen, maar in het belang van het KVGO en haar toekomst, is het beter als ik mij terugtrek.”
Delcour lijkt te verwijzen naar ‘berichtgevingen’ die de afgelopen weken op LinkedIn verschenen. Branchekenner en -adviseur Hans Schoolenberg publiceerde daar een reeks artikelen waarin hij enkele uitingen van Delcour aan de kaak stelde, zoals een LinkedIn-bericht waarin hij als KVGO-directeur een order voor zijn bedrijf Anniething probeerde binnen te halen en een ongepaste Facebook-reactie. Het is niet duidelijk wat Delcour met ‘uit de context gehaald’ bedoelt: de stukken van Schoolenberg laten daar weinig misverstand over bestaan. Ook de opmerking ‘waar of niet waar’ is curieus: over de echtheid van de opgedoken berichten van Delcour bestaat geen twijfel.
KVGO-bestuur: ‘Spijtig’
Op het eerste voorval reageerde het KVGO-bestuur nog met een ‘Eenmalige reactie op artikelen in de sociale media’: over deze ‘nevenactiviteiten’ bleken tijdens zijn aantreden afspraken gemaakt, maar toch staakte Delcour ze nu ‘om in de toekomst elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen’. De website van zijn bedrijf Anniething – dat aanbiedt te ‘helpen met het regelen van drukwerk en aanverwante relatiegeschenken’ via ‘directe inkoop bij fabrieken in China en in diverse landen binnen Europa’ – gaat per direct offline.
De publicatie rond het Facebook-bericht van Delcour lijkt nu de laatste druppel te zijn geweest.
Het KVGO-bestuur zegt het besluit van Delcour te begrijpen en te respecteren: “We vinden het zeer spijtig dat onze samenwerking op deze manier eindigt. We waarderen zijn inzet en hadden graag gezien dat hij de plannen die hij had voor de toekomst van het KVGO ook daadwerkelijk had kunnen verwezenlijken. We vinden het een moedig besluit en wensen hem niets dan goeds voor de toekomst.” De taken van Miguel zullen voorlopig intern worden opgevangen totdat er invulling aan zijn opvolging is gegeven.
‘Geen vrolijke dag’
Hans Schoolenberg riep het bestuur van het KVGO in zijn artikelen op actie te ondernemen. Hij ontving, na eerdere negatieve reacties, de laatste tijd steeds meer steunbetuigingen. In een eerste reactie op het aftreden van Delcour zegt Schoolenberg: “Dit is geen vrolijke dag voor de grafische industrie. Ik ben blij dat het is opgelost, maar dit is nou niet iets om trots op te zijn – niet voor mij en niet voor de organisatie.”
De keuze voor Delcour
Het KVGO moest in 2018 op zoek naar zowel een nieuwe voorzitter als een nieuwe directeur. In oktober 2018 meldt toenmalig KVGO-voorzitter Cees Verweij aan het bestuur dat hij ‘aangenaam verrast’ is over het niveau van de ontvangen sollicitaties voor de functie van directeur van de brancheorganisatie. Volgens het verslag van die bestuursbijeenkomst – waarin ook werd besloten Dick Naafs tijdens de komende Ledenraad voor te dragen als nieuwe KVGO-voorzitter, maar daarover vooralsnog geen mededelingen te doen – zijn er uit de kandidaten zes geselecteerd waarmee de sollicitatiecommissie (Cees Verweij, Dick Naafs en Boy Opmeer) een eerste, oriënterend gesprek zal hebben. Tevens is een aantal sollicitaties op een reservelijst geplaatst. Eind november 2018 wordt vervolgens bekend gemaakt dat de keuze op Miguel Delcour is gevallen.
Het afscheid van voorzitter Verweij, in mei 2019, dreigde even overschaduwd te worden door een dubieuze tweet van Delcour. Verweij distantieert zich in een verklaring (die al snel weer van de KVGO-website wordt verwijderd) van die tweet – “Wij betreuren dat dit is gebeurd en het zal duidelijk zijn dat dit niet meer mag en kan voorkomen” – en noemt op zijn laatste Algemene Ledenvergadering de tweet van Delcour “bijzonder ongelukkig geformuleerd” en “helemaal niet zo bedoeld”.
‘Head of Side Issues’
Delcour gaat vervolgens aan de slag en weet bijvoorbeeld organisaties als CMBO en ZSO over te halen zich (weer) aan te sluiten bij het KVGO. Ook schrijft hij het nieuwe KVGO-lidmaatschap van internetdrukkerij Simian op zijn conto.
Afgelopen donderdag nog verwoordt hij tijdens een conferentie van koepelorganisatie Intergraf in Brussel de strijd tegen de ‘Ja-Ja’-sticker. Juist op die dag wordt ook het artikel over zijn opmerkelijke Facebook-reactie (uit januari 2019) gepubliceerd. Het maakt zijn uitspraak in een interview in de Intergraf-nieuwsbrief veelzeggend. Op de eerste vraag “What is your position at KVGO?” antwoordt Delcour: “Chief Executive, although I rather use Head of Side Issues.” Het zijn die ‘bijzaken’ die hem uiteindelijk zijn positie hebben gekost.
Geef een reactie