Boekdrukkunst

Historische e-Canon van Fokke & Sukke (2007)

Bigger than you think

Campagne "Print Powers America"

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd
30 juli, 2015, 7:53 am | -

Drukker corrigeert: 'Print is not dead!'

Correctie: Print is not dead!

Correctie: Print is not dead! (foto: Boris Brumnjak)

Boris Brumnjak, eigenaar van drukkerij Gallery Print in Berlijn, greep bij de tweede druk van het boek Management of Art Galleries eigenhandig in: hij voorzag het hoofdstuk over Direct Mail (volgens auteur Magnus Resch ‘een ouderwets middel, dat meer kost dan het oplevert’ – ‘Absoluten Blötsinn’, volgens Brumnjak)  van doodskoppen en teksten als ‘Wrong!‘ en ‘Print is not dead!‘.

Magnus Resch is eigenaar van Larry’s List, een online database die informatie over kunstverzamelaars wereldwijd verkoopt aan galeriehouders. Hij publiceert ook artikelen en boeken met zijn visie op de kunsthandel – waaronder Management of Art Galleries. In dat boek schrijft hij onder het kopje ‘Advertising/Newsletters/Direct Mail’ onder andere:

“Voor de meeste kunsthandels vormen advertenties en nieuwsbrieven via e-mail of de post de belangrijkste traditionele communicatiemiddelen. Mijn onderzoek toont echter duidelijk aan dat dit niet langer werkt. Met excuses aan Boris Brumnjak van Gallery Print, de toonaangevende drukkerij in Berlijn die veel galeries tot zijn klantenkring mag rekenen, maar galeries zouden moeten stoppen met gedrukte uitnodigingen.”

Boris Brumnjak liet Resch na de productie van de eerste oplage van het boek weten dat hij aanpassing van die ‘absolute onzin’ verlangde:

… wie schon mehrfach gesagt: Ich finde den Absatz ‚Werbung‘ inhaltlich absoluten (!) Blödsinn. Ändere das bitte noch, bevor die zweite Auflage gedruckt wird. Sonst kümmere ich mich um die Korrektur. Danke dir!

Resch reageerde echter niet en daarom besloot Brumnjak bij de tweede druk zelf in actie te komen. Hij voorzag in een weekend alle 10.000 drukvellen van het betreffende katern met een zwarte viltstift van tekeningen en teksten om zijn onvrede kenbaar te maken. In vakblad Deutscher Drucker verklaarde hij zijn daad:

Ich musste irgendwie für unserer Berufsstand vor den Zug springen.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Laatste Graficus

Na 101 jaar houdt vakblad op te bestaan

#pastprintfuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.