Boris Brumnjak, eigenaar van drukkerij Gallery Print in Berlijn, greep bij de tweede druk van het boek Management of Art Galleries eigenhandig in: hij voorzag het hoofdstuk over Direct Mail (volgens auteur Magnus Resch ‘een ouderwets middel, dat meer kost dan het oplevert’ – ‘Absoluten Blötsinn’, volgens Brumnjak) van doodskoppen en teksten als ‘Wrong!‘ en ‘Print is not dead!‘.
Magnus Resch is eigenaar van Larry’s List, een online database die informatie over kunstverzamelaars wereldwijd verkoopt aan galeriehouders. Hij publiceert ook artikelen en boeken met zijn visie op de kunsthandel – waaronder Management of Art Galleries. In dat boek schrijft hij onder het kopje ‘Advertising/Newsletters/Direct Mail’ onder andere:
“Voor de meeste kunsthandels vormen advertenties en nieuwsbrieven via e-mail of de post de belangrijkste traditionele communicatiemiddelen. Mijn onderzoek toont echter duidelijk aan dat dit niet langer werkt. Met excuses aan Boris Brumnjak van Gallery Print, de toonaangevende drukkerij in Berlijn die veel galeries tot zijn klantenkring mag rekenen, maar galeries zouden moeten stoppen met gedrukte uitnodigingen.”
Boris Brumnjak liet Resch na de productie van de eerste oplage van het boek weten dat hij aanpassing van die ‘absolute onzin’ verlangde:
„… wie schon mehrfach gesagt: Ich finde den Absatz ‚Werbung‘ inhaltlich absoluten (!) Blödsinn. Ändere das bitte noch, bevor die zweite Auflage gedruckt wird. Sonst kümmere ich mich um die Korrektur. Danke dir!“
Resch reageerde echter niet en daarom besloot Brumnjak bij de tweede druk zelf in actie te komen. Hij voorzag in een weekend alle 10.000 drukvellen van het betreffende katern met een zwarte viltstift van tekeningen en teksten om zijn onvrede kenbaar te maken. In vakblad Deutscher Drucker verklaarde hij zijn daad:
“Ich musste irgendwie für unserer Berufsstand vor den Zug springen.“
Geef een reactie