Vorige maand demonstreerde DG press – in 2009 herrezen uit de as van de Nederlandse persenbouwer Drent – tijdens een driedaags open huis haar nieuwe pers ‘Thallo‘. Met die formaatvariabele offsetpers, voortbouwend op het VSOP-principe van Drent Goebel, mikt DG press vooral op de nu nog in flexo bedrukte folie-markt. Twee persen zijn al verkocht – naar Nederland en België – en op de tweede dag van het open huis tekende ook een Russische drukkerij voor een 6-kleuren Thallo. Dat biedt perspectief aan DG press, dat zich vanuit een crashscenario richting een nieuwe toekomst werkt.
De Thallo-lancering trok publiek uit heel Europa, maar er was ook belangstelling uit bijvoorbeeld Azië. Zij kregen een uitgebreide praktijkdemonstratie te zien op de 7-kleurenpers die bestemd is voor drukkerij Vuye in het Belgische Oudenaarde. Tijdens de demo werd binnen een kwartier omgesteld van een 4-kleuren order naar een 5-kleuren opdracht door eenvoudig de offset-sleeves te wisselen. Opvallend detail daarbij is dat de Thallo de folie- of papierbaan terug kan laten lopen, zodat dat er kostbare meters materiaal opnieuw worden gebruikt bij het opstarten van de volgende order.
DG press-directeuren Peter Kloppers en Remko Koolbergen verwachten veel van de Thallo: “We kunnen daarmee goed inspelen op de veranderende vraag in de markt van flexibele verpakkingen.” Ze zien de opkomst van inkjet-technologie daarbij niet als een bedreiging: “Inkjet is op dit moment voordelig onder de 500 meter, en die grens verschuift misschien nog naar zo’n 1.000 meter. Diepdruk leent zich vooral voor opdrachten boven de 100.000 meter. Alles daar tussenin – en daar zit 90 procent van onze potentiële klanten – kunnen wij uitstekend bedienen met het in offset bedrukken van folies en film.”
De Russische Thallo-pers zal waarschijnlijk als demonstratie-model dienen tijdens Drupa in 2016: DG press heeft daar wel een eigen stand, maar potentiële klanten krijgen de pers alleen in de fabriek bij Eerbeek ‘live’ te zien. Dat er in die fabriek weer persen worden gebouwd, leek lange tijd onwaarschijnlijk. Peter Kloppers en Remko Koolbergen waren er op maandagochtend 6 juli 2009 bij toen directeur Robert Teunissen het personeel vertelde dat hij ‘s middags het faillissement van Drent Goebel ging aanvragen.
Het bedrijf heeft het dan al langer moeilijk – de bestellingen die het tijdens drupa 2008 nog mocht noteren, worden later bijna allemaal geannuleerd. Toch hadden ze deze fatale afloop niet verwacht, vertelt Kloppers nu: “We hadden op verzoek van de directie wel al een aantal scenario’s opgesteld, waarin het bedrijf mogelijk zou afslanken naar 100, 80 of 30 medewerkers. En er was een ‘crash scenario’ waarin we met nog maar 12 man zouden overblijven.” Koolbergen: “Dus toen we plotseling allemaal op straat stonden, zijn wij met dat laatste noodplan aan het werk gegaan. Zo zijn we begonnen.” Lees hier het complete artikel ‘Van crashscenario tot succesverhaal’ dat ik schreef voor de vakbladen Graficus en Grafisch Nieuws.
Geef een reactie