[update 08-05-2015]
***
[update 16-04-2015]
PaperlinX Benelux failliet
Papiergroothandel PaperlinX Benelux is donderdag failliet verklaard door de rechtbank Gelderland. Volgens De Stentor zijn alle 483 werknemers ontslagen: “Wel wordt van hen verwacht dat zij de komende tijd blijven doorwerken, zo melden verschillende bronnen aan deze krant. Het UWV neemt de loonbetalingen over.” De curator onderzoekt de mogelijkheden van een doorstart. [update 17-04-2015] Meerdere partijen zouden interesse hebben getoond om PaperlinX over te nemen.
[update 18-04-2015 – via Omroep Gelderland] Curator hoopt ‘na het weekend, medio volgende week‘ meer duidelijkheid over een doorstart te kunnen geven:
[update 17-04-2015 – via Nieuws.be] “Een aderlating voor de werkgelegenheid in Zutphen en de regio. PaperlinX was een van de grotere werkgevers hier”, reageert wethouder Oege Bosch van Zutphen via Radio Gelderland op het faillissement van het voormalige Bührmann Ubbens. De gemeente Zutphen heeft, legt Bosch uit, sinds het najaar van 2014 geprobeerd de papiergroothandel te redden: “We hebben daar de provincie en ook het ministerie van Economische Zaken bij betrokken. Helaas kunnen we concreet niet veel voor de medewerkers doen.”
***
‘PaperlinX slaat rechtsaf‘ kopt vakblad Graficus in februari nog bij een artikel over de nieuwe richting onder Renger Lammers, de vorig jaar aangetreden ‘executive vice president‘ van PaperlinX Benelux. Maar de papiergroothandel blijkt nu alsnog op een doodlopende weg te zitten: woensdag 15 april werd surseance van betaling aangevraagd, nadat de poging het bedrijf te verkopen mislukt. Bij een eventueel faillissement verdwijnt meer dan 250 jaar Nederlandse papiergeschiedenis.
“Wij zijn een handelsorganisatie die sterk is in papier, maar geen papierhandel“, legt Lammers uit in Graficus. Hij neemt de organisatie onder handen, ontdubbelt het assortiment en wil opschuiven in de keten met bijvoorbeeld 3D-printing en media-advies, want: “Papier is een markt in decline”.
Dat hebben ze op het hoofdkantoor van PaperlinX in Australië ook al een tijdlang in de gaten – althans de Europese tak van deze wereldwijd opererende papiergroothandel groep presteert al jaren onder de maat en lijdt flink verlies. Op 27 februari maakt PaperlinX de interim resultaten over de eerste helft van het (gebroken) boekjaar 2015 bekend:
“In het tweede kwartaal liep in Europa de vraag naar papier aanzienlijk sneller terug dan verwacht. Tegelijkertijd veranderde de markt in het VK en de Benelux flink doordat sommige papierfabrikanten rechtstreeks aan onze klanten verkopen tegen onverantwoord lage prijzen. Als gevolg daarvan beleefden we met name in het VK en de Benelux een slecht tweede kwartaal en bleven de verkoopresultaten sterk achter bij de verwachtingen waardoor de financiële positie van de Groep onder druk komt te staan.”
Het bedrijf vermeldt ook dat het op zoek blijft naar partijen die de Europese tak in delen of geheel willen overnemen. Eind maart legt Paperlinx de handel in haar aandelen stil ‘vanwege gesprekken met een financier over de mogelijke schending van een bankconvenant’. Op 2 april volgt de mededeling dat voor PaperlinX UK uitstel van betaling is aangevraagd. De ING bank heeft de financieringsfaciliteit met het Britse bedrijfsonderdeel beëindigd en is van plan dat ook te doen bij PaperlinX Benelux. ING geeft hier echter nog tot 15 april uitstel om een eventuele verkoop van dit bedrijf mogelijk te maken. In de aanloop naar deze deadline krijgen grafische bedrijven bericht van ING dat betalingen voor geleverd papier rechtstreeks aan deze bank moeten worden gedaan.
[update 20-04-2015] Brieven van ING Belgium hebben voor verontrusting bij KVGO-leden gezorgd. Het KVGO heeft juridisch advies ingewonnen en stelt: “Door de overdracht van de vordering door Paperlinx aan Finlinx mag op geen enkele wijze inbreuk op uw rechten worden gemaakt. Alle gemaakte afspraken die u jegens Paperlinx had, behoudt u ook jegens Finlinx. Finlinx/ING moet zich aan de betaaltermijnen houden.” KVGO-voorzitter Cees Verweij heeft op hoog niveau contact gehad met ING en de kwestie daar aangekaart.
In Groot-Brittannië sluiten 14 van de 19 vestigingen en verliezen bijna 700 medewerkers hun baan. Het Britse vakblad Print Business publiceert een analyse onder de kop ‘Where Paperlinx went wrong‘:
“De ondergang van Paperlinx UK zal zeker nog jaren dienen als schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Hoe je het samenvoegen van verschillende bedrijven niet moet aanpakken, hoe je een commodity gebaseerd businessmodel niet moet diversifiëren, hoe je niet moet omgaan met een krimpende markt.”
Op 15 april maakt PaperlinX bekend dat de verkoopgesprekken niet tot resultaat hebben geleid en dat voor PaperlinX Benelux (met vestigingen in Zutphen, Diemen, Wormerveer en Zwijndrecht en in België Lier en Kapellen) surseance van betaling is aangevraagd. Ondertussen worden de pogingen voortgezet om de rest van de Europese activiteiten in Denemarken, Duitsland, Ierland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Tsjechië van de hand te doen.
Vakblad Sign Magazine constateert: “Het is echter zuur dat, volgens ingewijden, de sign- en displayactiviteiten van de business unit Visual Technology Solutions (VTS) in de Benelux juist wel goed liepen, maar nu worden meegezogen in het moeras.”
“De komende dagen en weken zullen de medewerkers gewoon doorwerken, al is dat natuurlijk in grote onzekerheid van wat er zal gaan gebeuren,” zegt Bernard van Iren, grafisch bestuurder van vakbond FNV Kiem. “Meestal duurt een surseance van betaling enkele dagen tot twee weken. Op korte termijn is de eerstvolgende salarisbetaling, normaal gesproken op 25 april, van groot belang. Daarnaast is nu grote onzekerheid over de werkgelegenheid van de ongeveer 500 medewerkers van het bedrijf. FNV Kiem zal de leden uiteraard zo veel als mogelijk bijstaan in deze onzekere tijd.”
Branchekenner Buitendijks verwacht dat de huidige surseance gevolgd wordt door een faillissement en een goed voorbereide doorstart: “In dit soort deals ligt dan ook besloten dat die overnamekandidaat wel wil betalen maar niet de hele ellende en alle schulden gaat overnemen. Ook zullen er eisen gesteld zijn aan de fte-begroting. (…) Ik gok – Engelsen zouden het een educated guess noemen – op Papier Union / Imapa. Ik gok ook dat we rond het weekend meer horen.”
De problemen bij PaperlinX zijn voor de burgemeester van Zutphen, Arnold Gerritsen, reden geweest om contact te zoeken met de directie van het moederconcern in Australië. “Hij heeft in een e-mail duidelijk gemaakt dat de aanwezigheid van PaperlinX zeer belangrijk is voor Zutphen”, schrijft De Stentor. Voor Zutphen zou een faillissement een enorme klap zijn: zo’n honderdvijftig werknemers dreigen hun baan te verliezen. “Het bedrijf en de Hanzestad delen een lange geschiedenis, die begon met de oprichting van Papiergroothandel Ubbens in 1820.”
Papiergroothandel Ubbens (later Buhrmann Ubbens Papier) opereert sinds 1 juli 2013 onder de PaperlinX-vlag, nadat ze in 2003 al is ingelijfd samen met haar zusterbedrijven Velpa en Proost en Brandt. Die laatste papiergroothandel kent zijn oorsprong in 1742. De oorspronkelijke firma Brandt hield zich echter nog niet bezig met de papierhandel, maar was vooral actief als boekbinder en als uitgever van bijbels en psalmboeken. [KB]: “Nadat de Leeuwarder boekbinder Pieter Proost in 1822 door huwelijk mede-eigenaar van het bedrijf was geworden, breidde hij dit in 1842 uit met een papierhandel, welke werd gevoerd onder de naam P. Proost & Zoon. Sinds 1950 worden beide firma’s verenigd voortgezet onder de handelsnaam Proost en Brandt.”
[16-04-2015 Dit artikel wordt doorlopend bijgewerkt met nieuwe en aanvullende informatie [EBb]
Geef een reactie