De nieuwste generatie inkjetpersen voor de grafische industrie rukte eind vorig jaar in Nederland al op tot de lijn Heerhugowaard – Zwolle, waar respectievelijk Nic.Oud een Screen TruePress Jet520HD en Zalsman een Ricoh Pro VC60000 installeerden. Deze week zijn die machines ook te zien in Luzern tijdens de Innovationdays van Hunkeler, waar ze gezelschap krijgen van vrijwel alle grote spelers uit de hoogvolume printwereld. [EBb] doet verslag vanaf de beursvloer voor het dagelijks verschijnende beursmagazine PaperReport – en natuurlijk op dit blog.
[26 feb 2015] De Innovationdays werden bezocht door zo’n 6.000 mensen uit meer dan 50 landen. De volgende editie staat alvast van 20 tot en met 23 februari 2017 in de agenda. Mocht drupa inderdaad volgens het voorgenomen driejaarlijkse ritme plaatsvinden in 2019, dan zullen de Innovationdays dat jaar overslaan, aldus Stefan Hunkeler.
[25 feb 2015] Ricoh nodigde haar relaties uit in het Art Deco Montana-hotel met een schitterend uitzicht over het Meer van Luzern. Hugo Verlind maakte indruk op het publiek met zijn Engelstalige presentatie over Zalsman en zijn keuze voor de Ricoh Pro VC60000.
[24 feb 2015] Canon zet zwaar in op inkjet en volgt daarbij een drieledige strategie: groeien in rotatie-inkjet, doorbreken in vellen-inkjet, en meer offsetvolume richting inkjet verplaatsen. Tijdens de Innovationdays werd daar dan ook werk van gemaakt met de introductie van de nieuwe Océ ColorStream 3000Z; de eerste installatie van de VarioPrint i300 (tot nu toe de ‘Niagara‘ genoemd), met de ambitie om er dit jaar nog zeker 15 in Europa te plaatsen; en de aankondiging voor het vierde kwartaal van 2015 van de ImageStream 2400, een 20 inch-versie van de ‘3500’ die dankzij speciale koppen en speciale inkt ook op standaard gestreken offsetpapier kan drukken.
[23 feb 2015] Xeikon blijkt hier plots een nieuwe machine te hebben uitgebracht, de 9800. Speciaal geschikt voor de productie van bijsluiters, met nieuwe QA-CD-toners op hoge snelheid (290 ppm) en op lichtgewicht papier (vanaf 40 gr/m2). Ik heb ze ook meteen gevraagd om een update over de Trillium-pers met vloeibare toner. Die is nu bijna klaar voor de eerste bèta-test in Frankrijk, maar er is nog flink gesleuteld aan de stabiliteit en betrouwbaarheid van het systeem en vooral ook de toner. De full colour printvoorbeelden die ik zag zijn veelbelovend, maar overtuigen in kleurkracht nu nog niet. De grote lancering mogen we op Drupa 2015 verwachten.
[23 feb 2015] Vanmorgen om 10 uur werd door Paul Morgavi (de oprichter van Impika, nu COO Xerox Inkjet) een nieuwe inkjet pers onthuld – de ‘Rialto 900‘. Het eerste exemplaar gaat naar Jyske Bank in Denemarken. Meer details over de Xerox-machine worden pas morgen vrijgegeven.
[23 feb 2015] CEO Stefan Hunkeler opent de elfde editie van de Innovationdays. Hij kijkt tevreden terug op 2014, met 200 nieuwe installaties wereldwijd. Hij voorziet dat 2015 moeilijker zal worden, vanwege de markt, de concurrentie en de sterke Zwitserse frank, maar bouwt desalniettemin een nieuwe productiehal in Wikon.
[22 feb 2015] Xerox belooft tijdens de Innovationdays een inkjetprimeur en verspreidde alvast een video als voorproefje. Op de beursvloer staat de machine inmiddels volledig afgeschermd opgesteld: pas dinsdagmiddag vindt de officiële onthulling plaats.
**
[22 feb 2015] ‘Hoe ga je met deze machines de wereld veroveren?’ Hugo Verlind van Zalsman beantwoordde begin februari tijdens de Graficus Vakdag die vraag:
“Big Data, kom maar op. Wij gaan marketeers helpen het hoofd koel te houden bij het produceren van geïndividualiseerde massacommunicatie.”
Ook bij Nic.Oud stond, een dag later, de officiële presentatie van de inkjetpers aan klanten en relaties vrijwel volledig in het teken van Big Data:
“De consument wil relevant geïnformeerd worden. Daarom is targeting – 1-op-1 communiceren in print – nu een van de pijlers onder Nic.Oud. Ook het huis van de toekomst heeft een brievenbus – voor post met een persoonlijke touch.”
Opvallend detail: waar Zalsman ook op (big)data-gebied nauw samenwerkt met Ricoh, lijkt Screen hierin geen rol te spelen bij Nic.Oud. Dat zoekt onder andere samenwerking met het kennisplatform Data Science Alkmaar, waarin ook de Vrije Universiteit Amsterdam (Amsterdam Center for Business Analytics) participeert.
Geef een reactie