Papiergroothandel Paperlinx is vorige maand onder de naam ‘Proost Prikkels‘ van start gegaan met een full service mediabureau. Het bureau wordt geleid door de compagnons Rutger Treffers en Sam Bremer, die beiden kunnen bogen op ruime ervaring in de mediawereld. Proost Prikkels – ooit de naam van het befaamde huisorgaan van Proost en Brandt – zegt zich te onderscheiden in de bureauwereld dankzij ‘meer dan 100 jaar ervaring op het gebied van papier, veel kennis op het gebied van direct marketing en point of sale material.’ Drukkerijen reageren geprikkeld, maar dat is volgens Treffers niet nodig.
Treffers werd de afgelopen weken gebeld door drukkers die zich zorgen maken over het nieuwe initiatief, omdat Paperlinx indirect de concurrentie met eigen grafische klanten lijkt aan te gaan. Hij benadrukt dat een mediabureau zich met veel meer dan drukwerk bezighoudt: “Bij het behalen van communicatie-doelstellingen ligt de nadruk vooral op televisie, radio en online.”
Vanuit de full service-gedachte behoort ook drukwerk tot de mogelijkheden, maar de aanvankelijke vermelding van drukwerkdiensten op de website is inmiddels komen te vervallen: “We bieden het niet actief aan.” Volgens Treffers zullen bestaande relaties tussen klanten en drukkerijen zeker worden gerespecteerd: “Daar gaan wij niet tussen zitten. Dat zou ook niet in het belang van Paperlinx zijn.”
Het nieuwe mediabureau van Paperlinx biedt op haar website nu services aan in Offline media (radio, televisie, buitenreclame, dagbladen, publieksmagazines, fieldmarketing en bioscoopreclame), Online media, Monitoring en Bijsturing, Arbeidsmarktcommunicatie, Point of Sale en Direct Marketing.
Proost Prikkels was sinds 1935 de titel van het huisorgaan van papiergroothandel Proost & Zn (die later Proost en Brandt heette en sinds 1 juli 2013 onder de Paperlinx-vlag opereert). De uitgave groeide uit tot verzamelobject vanwege de telkens wisselende verschijningsvorm en onregelmatige frequentie, steeds onder het motto ‘de klanten en vrienden van Proost en Brandt op een grafische wijze aan het lachen, dan wel aan het denken te zetten‘.
In 2004 werd het 69-jarig bestaan gevierd met editie 458 en de bijbehorende overzichtstentoonstelling ‘Cabaret op papier‘ (ontworpen door Anthon Beeke) in De Beyerd in Breda – op 10 maart 2005 gevolgd door Prikkel 459: een ‘gedrukte terugblik’ op alle exemplaren uit de voorbije 70 jaar. In juni 2011 verscheen, voor zover [EBb] kan nagaan, met nummer 463 de laatste Prikkel: ‘Het Proces’.
[Update 4 februari 2015] Of zou het nieuwe mediabureau wellicht #464 kunnen zijn?
Geweldige Proost Prikkel, de eerste digitale! Zelfs de vormgeving klopt. Ben altijd bewonderaar geweest van de originele campagnes. Miste ze ook danig.
Ze staan niet ingeschreven bij KvK, dus laten al die schapen niet mekkeren, nooit niet meer.
Het zit zelfs in de nieuwe ‘corporate video’ van Paperlinx verwerkt….?! Zie: http://youtu.be/HJ_GhC1Uzss
Dit lijkt me niet zo’n slimme zet. Zo’n directe link naar je oude afnemersgroep “Proost Prikkels” vraagt om emotionele reacties. Ze hebben hun site wel aangepast na klachten en opmerkingen van drukkers maar ze zijn vergeten de pagina op Google+ aan te passen. Daar staat “Drukwerkadvies” nog expliciet in de wervende tekst terwijl als bedrijfstype o.a. “Commerciële drukkerij” wordt genoemd.
Als je Sappi verwijt dat ze drukkers rechtstreeks bedienen moet je – denk ik – voorzichtig zijn met het zelf direct benaderen van klanten voor drukwerkadvies en commercieel drukwerk. Het zou kunnen zijn dat Paperlinx nu heeft geaccepteerd dat de drukkerijwereld zo structureel is veranderd en dat bv grote verzameldrukkers zo dominant zijn geworden dat directe levering van papier- en inktproducenten aan grote verzameldrukkers onontkoombaar is. Dat is hetzelfde als retailers gedwongen worden te accepteren dat hun belangrijkste toeleveranciers een steeds groter deel van de omzet rechtstreeks genereren bij de klanten van die retailers.
Dan gaat iedereen – via o.a. e-commerce en eigen verkoop – rechtstreeks de eindafnemer benaderen en ligt het gehele distributiemodel op z’n gat. Spannende tijden!