Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

19 augustus, 2014, 6:57 am | 2 reacties

Print pakt Nudge-campagne aan

De advertentie van Nudge in NRC Handelsblad

De advertentie van Nudge in NRC Handelsblad

***

[update 25 augustus 2014] Fred Jubels reageert, als “simpele Amsterdamse drukker in Amsterdam Noord”, op de Nudge-advertentie en stuurt Jan van Betten, de oprichter en directeur van Nudge, een persoonlijke e-mail: “Uw advertentie met een hoog gehalte ‘van dik hout zaagt men planken‘ is feitelijk onjuist alsmede misleidend.

***

 

“Als alle NRC Handelsblad-lezers een NEE-JA sticker op hun brievenbus plakken: 21.623 bomen bespaard per jaar“. Nudge, een online platform voor een duurzame samenleving, kreeg afgelopen vrijdag twee pagina’s advertentieruimte ter beschikking in het kader van de NRC Charity Awards competitie. De oproep viel slecht bij brancheorganisaties. “Een advertentie met onjuiste, misleidende en schadelijke informatie“, schrijft Papierenkarton.nl. KVGO-directeur Fons Bakkes is verbaasd dat Nudge “het stokoude vooroordeel dat we met drukwerk vooral bezig zijn met het vernietigen van bomen nieuw leven probeert in te blazen.”

Populaire 'nudge'

Populaire ‘nudge’

“Het Engelse ‘to nudge‘ betekent het geven van een zetje. En dat is precies wat Nudge gaat doen: het geven van vele zetjes aan goede duurzame initiatieven”, legt Nudge uit op haar website. De Gebruik een NEE-JA-sticker’nudge is populair: al 2.633 mensen hebben er gehoor aan gegeven (stand op 18 augustus 2014 – [EBb]). Alleen de Zeg de Telefoongids op’-nudge heeft meer impact (2.873 mensen). Nudge: “Duurzame Drukkerij Printvisie ontwierp eigen brievenbusstickers voor Nudge en liet er 400 drukken als Vriendendienst. Inmiddels zijn deze al lang op, maar we hebben een aantal nieuwe geregeld!”

In de krantenadvertentie presenteert Nudge een iets andere rekensom dan op haar website: “1 nee-ja sticker bespaart 32 kilo papier per jaar. Voor 300 kilo papier is 1 boom nodig. Als alle NRC Handelsblad-lezers een NEE-JA sticker op hun brievenbus plakken: 21.623 bomen bespaard per jaar”. Op de website staat: “Een NEE-JA sticker op brievenbus plakken scheelt maandelijks 5 kg CO2-uitstoot, een NEE-NEE sticker zelfs 6,7 kg CO2-uitstoot per maand.”

Papierenkarton.nl reageerde direct op de advertentie (“Deze campagne neigt naar greenwashing“) en veegt de vloer aan met de milieuclaims van Nudge: “De bewering dat bomen worden gespaard met de sticker is misleidend. Gebruik van duurzaam papier zorgt voor behoud en groei van bos.” En: “Het lezen van een papieren krant is na 30 minuten duurzamer dan het lezen van dezelfde krant op een tablet. Dat geldt natuurlijk ook voor folders. De CO2-uitstoot van papieren post behelst 0,1% van de totale CO2-uitstoot door een Europees huishouden. Dat valt in het niet bij de uitstoot die inmiddels wordt veroorzaakt door ICT. Want ja, ieder bezoek aan de Nudge-site en database vindt plaats met op kolen en olie gestookte elektriciteit.”

Op de website van de KVGO zegt Erik Timmermans, directeur van papierenkarton.nl: “Ik ben zelf bij Nudge aangesloten. Het is een sympathiek digitaal platform dat mensen en organisaties wil verbinden om initiatieven van onderaf te realiseren. Doel: een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij. Met deze campagne schiet Nudge door. Ik weet niet of deze campagne is ingegeven door naïviteit of onwetendheid.” Timmermans vroeg Nudge om nadere uitleg, “maar daar is nog niet op gereageerd”, en stuurde een brief aan NRC Handelsblad.

**

 [update 19 augustus 2014] Nudge zegt op haar website honderden positieve reacties te hebben gekregen op de advertentie. “We ontvingen ook enkele kritische reacties. Daarover gaan we graag het gesprek aan.”

Ook reageerde ze via Twitter op de kritiek van de KVGO:

Papierenkarton.nl maakt graag gebruik van de uitnodiging van Nudge:

**

**

Inzending Greenpeace: "Trek deze advertentie uit de krant en gooi 'm in je tuin! Twee krantenpagina's vol biologische bloemenzaadjes. Goed voor een fleurig perkje bloemen."

Inzending Greenpeace: “Trek deze advertentie uit de krant en gooi ‘m in je tuin! Twee krantenpagina’s vol biologische bloemenzaadjes. Goed voor een fleurig perkje bloemen.”

NRC Handelsblad organiseert haar NRC Charity Awards competitie dit jaar voor de vierde keer. Het initiatief is bedoeld “om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep.” Daartoe stelt de krant aan 24 genomineerde charitatieve instellingen in de maand augustus een full colour advertentiespread beschikbaar. Een Vakjury en het publiek wijzen winnaars aan – stemmen per internet kan nog tot 15 september. “Zowel de vakjury- als de publieksprijs bestaat uit een spread (2/1 full colour) in NRC Handelsblad of nrc.next. Beide prijzen vertegenwoordigen een waarde van maximaal € 75.000”, aldus de organisatie.

2 reacties aanPrint pakt Nudge-campagne aan

  • Leuke twee eerste woorden van de titel van dit artikel. Wist niet dat de KVGO campagne een dubbele betekenis had 😉

  • henk tienkamp

    Wat jammer dat de belangenorganisaties zo voorspelbaar jijbakken, de ramen wat open jongens! Wat is er overigens zo groen aan Printvisie? Een certificaat? Ongevraagde post (lees huis- aan huisfolders) zijn toch een soort analoge spam, dat mag je toch gewoon niet willen ontvangen?

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.