***
[update 25 augustus 2014] Fred Jubels reageert, als “simpele Amsterdamse drukker in Amsterdam Noord”, op de Nudge-advertentie en stuurt Jan van Betten, de oprichter en directeur van Nudge, een persoonlijke e-mail: “Uw advertentie met een hoog gehalte ‘van dik hout zaagt men planken‘ is feitelijk onjuist alsmede misleidend.
***
“Als alle NRC Handelsblad-lezers een NEE-JA sticker op hun brievenbus plakken: 21.623 bomen bespaard per jaar“. Nudge, een online platform voor een duurzame samenleving, kreeg afgelopen vrijdag twee pagina’s advertentieruimte ter beschikking in het kader van de NRC Charity Awards competitie. De oproep viel slecht bij brancheorganisaties. “Een advertentie met onjuiste, misleidende en schadelijke informatie“, schrijft Papierenkarton.nl. KVGO-directeur Fons Bakkes is verbaasd dat Nudge “het stokoude vooroordeel dat we met drukwerk vooral bezig zijn met het vernietigen van bomen nieuw leven probeert in te blazen.”
“Het Engelse ‘to nudge‘ betekent het geven van een zetje. En dat is precies wat Nudge gaat doen: het geven van vele zetjes aan goede duurzame initiatieven”, legt Nudge uit op haar website. De ‘Gebruik een NEE-JA-sticker’–nudge is populair: al 2.633 mensen hebben er gehoor aan gegeven (stand op 18 augustus 2014 – [EBb]). Alleen de ‘Zeg de Telefoongids op’-nudge heeft meer impact (2.873 mensen). Nudge: “Duurzame Drukkerij Printvisie ontwierp eigen brievenbusstickers voor Nudge en liet er 400 drukken als Vriendendienst. Inmiddels zijn deze al lang op, maar we hebben een aantal nieuwe geregeld!”
In de krantenadvertentie presenteert Nudge een iets andere rekensom dan op haar website: “1 nee-ja sticker bespaart 32 kilo papier per jaar. Voor 300 kilo papier is 1 boom nodig. Als alle NRC Handelsblad-lezers een NEE-JA sticker op hun brievenbus plakken: 21.623 bomen bespaard per jaar”. Op de website staat: “Een NEE-JA sticker op brievenbus plakken scheelt maandelijks 5 kg CO2-uitstoot, een NEE-NEE sticker zelfs 6,7 kg CO2-uitstoot per maand.”
Papierenkarton.nl reageerde direct op de advertentie (“Deze campagne neigt naar greenwashing“) en veegt de vloer aan met de milieuclaims van Nudge: “De bewering dat bomen worden gespaard met de sticker is misleidend. Gebruik van duurzaam papier zorgt voor behoud en groei van bos.” En: “Het lezen van een papieren krant is na 30 minuten duurzamer dan het lezen van dezelfde krant op een tablet. Dat geldt natuurlijk ook voor folders. De CO2-uitstoot van papieren post behelst 0,1% van de totale CO2-uitstoot door een Europees huishouden. Dat valt in het niet bij de uitstoot die inmiddels wordt veroorzaakt door ICT. Want ja, ieder bezoek aan de Nudge-site en database vindt plaats met op kolen en olie gestookte elektriciteit.”
Op de website van de KVGO zegt Erik Timmermans, directeur van papierenkarton.nl: “Ik ben zelf bij Nudge aangesloten. Het is een sympathiek digitaal platform dat mensen en organisaties wil verbinden om initiatieven van onderaf te realiseren. Doel: een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij. Met deze campagne schiet Nudge door. Ik weet niet of deze campagne is ingegeven door naïviteit of onwetendheid.” Timmermans vroeg Nudge om nadere uitleg, “maar daar is nog niet op gereageerd”, en stuurde een brief aan NRC Handelsblad.
@KVGOnl Goedemiddag, de advertentie is zeker niet bedoeld als anti-print campagne. Dat lichten we graag verder toe: http://t.co/Qkpt8gExsq
— Nudge (@NudgeNL) August 19, 2014
Nudge reageert op kritiek papierenkarton.nl op advertentie. We gaan snel de dialoog aan. https://t.co/SPUCs74DoB
— Papierenkarton.nl (@duurzaampapier) August 19, 2014
Nee/Ja-stickers gaan niet over bomen, maar over relevante informatie via het gewenste medium http://t.co/JP32Em0tU9 #RicohNL
— Ricoh Nederland BV (@RicohNL) September 1, 2014
**
NRC Handelsblad organiseert haar NRC Charity Awards competitie dit jaar voor de vierde keer. Het initiatief is bedoeld “om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep.” Daartoe stelt de krant aan 24 genomineerde charitatieve instellingen in de maand augustus een full colour advertentiespread beschikbaar. Een Vakjury en het publiek wijzen winnaars aan – stemmen per internet kan nog tot 15 september. “Zowel de vakjury- als de publieksprijs bestaat uit een spread (2/1 full colour) in NRC Handelsblad of nrc.next. Beide prijzen vertegenwoordigen een waarde van maximaal € 75.000”, aldus de organisatie.
Leuke twee eerste woorden van de titel van dit artikel. Wist niet dat de KVGO campagne een dubbele betekenis had 😉
Wat jammer dat de belangenorganisaties zo voorspelbaar jijbakken, de ramen wat open jongens! Wat is er overigens zo groen aan Printvisie? Een certificaat? Ongevraagde post (lees huis- aan huisfolders) zijn toch een soort analoge spam, dat mag je toch gewoon niet willen ontvangen?