“Door direct op flessen te printen kun je miljoenen besparen op etiketten”
Videoverslag over InPrint door Leon van Velzen en Ed Boogaard: ‘Ink on Everything’
*
De Messe Hannover is de grootste beurs ter wereld op het gebied van industrie en automatisering en trekt jaarlijks ruim 220.000 bezoekers. Ditmaal kregen zij ook de kans kennis te maken met het fenomeen ‘industrial printing‘, want van 8 tot en met 10 april vond voor het eerst gelijktijdig de vakbeurs ‘InPrint‘ plaats. Hoewel nog kleinschalig van opzet en wat afgelegen geprogrammeerd in Halle 21, mochten de ongeveer 100 exposanten toch op veel belangstelling rekenen. Leon van Velzen (Het Nederlands Magazijn) en Ed Boogaard (EBs), initiatiefnemers van ‘Grafisch Geheugen’, zochten in Hannover uit wat ‘industrial printing’ is en wat het eventueel betekent voor de grafische industrie.
Op de beursvloer presenteerden zich bekende namen, zoals Agfa, Mimaki, Durst, Xaar, Ricoh, Fujifilm en Canon, met hun inkjettechnologie, maar daar houden de overeenkomsten met de grafische wereld wel op. “Industrial printing is about printing graphics on a product, that’s where the similarity is“, stelt bijvoorbeeld Mark Alexander (Xaar). Industrial printing gaat namelijk vooral over de integratie van het drukproces in een industrieel fabricage proces – en dat drukproces maakt steeds vaker gebruik van inkjettechnologie: de juiste combinatie van inkt (of vloeistof), printkoppen en substraten lijkt onbegrensde mogelijkheden te bieden.
Volgens Dominiek Arnout (Agfa) is er eigenlijk geen markt die niet in aanmerking komt. Ook Rob Haak (Spikix) en Eddy Hagen (VIGC) zijn overtuigd van de mogelijkheden. Bij de industriële productie van keramische tegels worden wereldwijd nu al duizenden inkjet-installaties ingezet en een kansrijke volgende toepassing lijkt die van directe flessenbedrukking te zijn: “Door direct op flessen te printen kun je miljoenen besparen op etiketten”. Bekijk hier het videoverslag ‘Ink on Everything’.
Geef een reactie