***
[update 9 april] “Drukkerij Zalsman (Zwolle) neemt Mercurius Art Productions over”
[update 21 maart] “Drukkerij Tesink neemt AD Mercurius over”
[update 20 maart] Goodwill van Digiprint en Deltahage overgenomen door Wilco Beheer en Printforce
[update 18 maart] Wifac koopt de complete activa van AD Mercurius in Almere
***
TED Gigaprint-oprichters sluiten joint venture met Printforce
Bij het faillissement van de volledige Adel Media groep bleef vorige week alleen dochteronderneming Adel Print (het voormalige TED Gigaprint) overeind. Vandaag bleek dat op 11 maart alsnog het faillissement is uitgesproken, maar inmiddels hebben de oorspronkelijke oprichters Henk en Roy Wijmans bekend gemaakt dat zij het bedrijf nu voortzetten onder de naam Gigaprint. Ze zijn daarbij bovendien een joint-venture aangegaan met Printforce.
Henk en Roy Wijmans trokken zich in 2008 terug uit TED Gigaprint (dat ze in 1986 oprichtten), om zich met hun nieuwe onderneming MyPhotoFun volledig te concentreren op de sterk groeiende consumentenmarkt van fotoalbums. Sindsdien maakte TED Gigaprint, onder de naam Adel Print, deel uit van Adel Media. In een persbericht zegt Henk Wijmans volop kansen te zien voor Gigaprint: “Wij hebben ondertussen allerlei nieuwe ideeën ontwikkeld voor de professionele markt, en die gaan we nu met Gigaprint in de praktijk brengen.” Volgens Wijmans is het bedrijf “financieel gezond gebleven en het heeft nooit verlies gemaakt”. Tot de nieuwe plannen van Wijmans behoort ook “een compleet nieuw businessmodel rond het innovatief publiceren van content” – bij uitstek de markt waarin Printforce actief is als “gespecialiseerde partner voor het digitaal produceren van soft- en hardcover boeken, journals en tijdschriften”.
Printforce maakte iets meer dan een jaar geleden overigens zelf al eens een doorstart, nadat het werd meegezogen in de faillissementen van haar zusterbedrijven in de Euradius groep (waaronder de Duitse drukkerij Stürtz in Würzburg en Ten Brink in Meppel), opgericht door Ronald Hof en Anne Ringsma. Zij startten Printforce (en ook Ten Brink), ruim een week na het faillissement, door. Printforce claimt inmiddels te behoren “tot een van de grootste digitale printbedrijven van Europa“.
Het onderschrijft wel de mening dat het succes van een onderneming valt of staat bij de capaciteiten van één of enkele personen.
De combinatie van twee goede ondernemers met een visie, die de commerciële en de technische aspecten innovatief laten samenkomen in producten met unieke voordelen voor de klant is niet gemakkelijk te kopieëren.
Ik zie niet zo snel slachtoffers. Of misschien minder innovatieve concurrenten?
Ik blijf het wel heel apart vinden dat doorstarten en meestal dezelfde markante personen die elkaar weer opzoeken in de achtergrond, de tv serie divorce is er niks bij veel geluk opzoek naar nieuwe slachtoffers