Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

18 februari, 2014, 7:13 pm | 6 reacties

Vistaprint koopt Drukwerkdeal

[update 11 maart 2015] Tijdens de Grafische Vakbeurs in Gorinchem maakte Drukwerkdeal-oprichter Marco Aarnink bekend het bedrijf te verlaten. Ook directeur René de Heij vertrekt. “Wat er al even zat aan te komen is nu feit”, aldus de toelichting op de site van  Drukwerkdeal. Op Sprout.nl vertelt Aarnink waarom hij vertrekt: “Ik ben vanuit de schoolbanken gaan ondernemen en ik ben na 10 jaar erg nieuwsgierig om eens te kijken wat ik op andere markten zou kunnen doen. De banken, de verzekeringen, het onderwijs niet te vergeten: er zijn genoeg branches die toe zijn aan disruptieve businessmodellen, en die hoeven niet per se online te zijn.”
*

 W2P-gigant biedt 24 miljoen euro voor Deventer internetdrukker

Het beursgenoteerde Vistaprint neemt de People & Print Group (vooral bekend van Drukwerkdeal.nl) over. Marco Aarnink, die in 2005 een van de oprichters van Drukwerkdeal was, noemt de door Vistaprint geïnitieerde overname ‘een groot compliment‘. Hij zegt in de vandaag gepubliceerde gezamenlijke persverklaring:

“De combinatie met Vistaprint moet het mogelijk maken een groeiende groep tevreden klanten nóg beter te bedienen en we geloven dat de  schaal, financiële kracht, technologie en productie-expertise van Vistaprint zal helpen People&Print Group naar een hoger niveau te tillen.”

Radio-interview RTV Oost met Marco Aarnink (21-02-2014): "Eigenaar Drukwerkdeal.nl is 24 miljoen rijker maar blijft nuchter"

Radio-interview RTV Oost met Marco Aarnink (21-02-2014): “Eigenaar Drukwerkdeal.nl is 24 miljoen rijker maar blijft nuchter”

Vistaprint behaalde in 2013 wereldwijd een omzet van bijna 850 miljoen euro, een plus van 14 procent. De People & Print Group kwam vorig jaar op een omzet van zo’n 32 miljoen euro uit, met een winst (EBITDA) van zo’n 3 miljoen euro. Volgens openbare beursdocumenten betaalt Vistaprint (dat eind 2011 ook het Nederlandse Albumprinter inlijfde, voor 65 miljoen euro) 24 miljoen euro voor People & Print Group – waarvan 4 miljoen euro in de vorm van Vistaprint-aandelen in januari 2016. Aarnink benadrukt in een toelichting dat de merken naast elkaar blijven bestaan, maar uit elkaars assortiment zullen gaan putten.

[update 3 maart 2014]

Visie achter VistaPrint
Rendez-vous in Parijs

Rendez-vous in Parijs

  Het moet een interessante kennismaking zijn geweest, eind vorig jaar in Parijs, tussen Marco Aarnink en Robert Keane. De Amerikaanse ondernemer Keane schrijft in 1994 op 31-jarige leeftijd, tijdens zijn MBA-opleiding in Frankrijk, een eerste businessplan dat later zal uitgroeien tot VistaPrint. Hij zal ongetwijfeld veel herkend hebben in Aarnink, die in 2005 op 21-jarige leeftijd voor de Hogeschool Enschede in het kader van een afstudeeropdracht van start gaat met Drukwerkdeal.

Aarnink is enthousiast over de rendez-vous met Keane, die al enkele maanden later tot het beoogde resultaat leidt: VistaPrint neemt Drukwerkdeal over. Wie is Robert Keane en wat is zijn visie achter VistaPrint? [Lees verder op GrafimediaWereld]

**

Interview met Marco Aarnink op BNR

Interview met Marco Aarnink op BNR

**

[Lees ook op EBb: ‘Drukwerkdeal dendert door‘ (9 augustus 2010)]

6 reacties aanVistaprint koopt Drukwerkdeal

  • Je hebt helemaal gelijk Henk. Het heeft niet te maken met de markt verzieken, maar met creatief ondernemen. Als ondernemer moet je met je tijd meegaan. Zijn businessmodel is verzameldrukwerk waardoor alle kosten verdeeld worden over de klanten. Zo kunnen ze het ook goedkoop aanbieden. Dan ga je ook niet rekening houden met je concurrenten en probeer je al hun klanten af te pakken. Dan ben je ondernemer en geen sociale dienst. De drukkerijen die die niet met de tijd meegaan en nog het zelfde doen als 10 jaar geleden komen inderdaad in de problemen. Dit is de toekomst en het wordt alleen maar meer.

    Doen Supermarkten toch ook, waarom dan niet de drukkers ?

  • Henk

    Als een jonge jongen van begin 20 kans ziet met een ander business model een hele industrie op z’n kop kan zetten zegt dat ook iets over de grafische ondernemers en dat er kennelijk ruimte was voor andere initiatieven.
    En laten we niet vergeten dat er veel grafische ondernemers zijn die ook in de priode daarvoor heel veel geld hebben verdiend en het wel best vonden zolang de cash bleef komen. Daarnaast heeft de crisis ook een bijdrage gehad aan de teloorgang, immers alles moet goedkoper en goedkoper en als je dan als bedrijf niet mee wilt of kunt wordt het wel lastig. Je zou ook kunnen zeggen dat sommige grafische bedrijven te langzaam geschakeld hebben maar is dat de schuld van Drukwerkdeal?

  • Gerard

    Idd knap hoor Henk, mede door hun de grafische markt verziekt, diverse drukkerijen failliet laten gaan en nu nog een website maken waar drukkerijen hun drukwerk kunnen gaan bestellen en de internetdrukker nog gaan sponsoren met drukwerk. Hoeveel arbeidsplaatsen zijn er verloren gegaan? Idd knap hoor Henk 🙁

  • Henk

    Knap hoor, eerst de hele Grafische industrie in NL op z’n kop gezet, vervolgens als één van de weinigen nog een mooi rendement draaien en je bedrijf verkopen voor een top prijs! 28 jaar en klaar, chapeau!

  • Henk Gianotten

    Wellicht dat Vistaprint toch bang werd van de Cewe-groep. Zij combineerden succesvol fotoboekproductie, grote W2P-drukkerijen en kleine. Met mooie rendementen.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.