Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

4 februari, 2014, 10:56 am | 1 reactie

Potentieel W2P nog onvoldoende benut

Zo’n 40 procent van alle Amerikaanse drukkerijen biedt Web-to-Print (W2P) diensten aan. In Europa bedraagt dat percentage ongeveer 25 procent. Recent verschenen twee rapporten in de VS (respectievelijk ‘Web-to-Print: The Promise, The Potential and The Reality’  en ‘State of Web-to-Print: 2013), die tot dezelfde conclusie komen: klanten zijn zich kennelijk nog niet bewust van alle mogelijkheden en daardoor wordt het potentieel van W2P onvoldoende benut. Beide rapporten benaderen deze situatie echter op een heel verschillende manier: is het een probleem of een kans – en voor wie? [Lees verder op GrafimediaWereld]

1 reactie opPotentieel W2P nog onvoldoende benut

  • Henk Gianotten

    In 2001 spraken we over ‘internetdrukken’ bij de IDP-club. Daar waar de ontwikkelingen in prepress en druk samenkwamen. Destijds was W2P te vroeg omdat er geen standaards waren. Niet veel later startte in Duitsland het PSO (Prozess Standard Offset) gebaseerd op ISO 12647 normen. In 2010 waren de W2P-drukkers in Duitsland heel actief. Voor Graficus bezocht ik het Berlijnse Laser-Line voor de tweede keer om te zien hoe ze werkten en hoe ze de geweldige groei konden managen. Ik rapporteerde daar uitvoerig over in Graficus van december 2010. Ik kon destijds diverse interessante details verwerken omdat deze W2P-drukker zich helemaal focuste op de Duitse markt. Nederlandse drukkers waren immers geen concurent. Deze W2P-club heeft nu 5 Heidelbergers in het 102 formaat met in het totaal 23 drukwerken waaronder een 8-kleuren. Daarnaast 2 Anicolor machines in het 52 formaat. Plus 3 HP Indigo’s en 2 Kodak Nexpress 3000 machines. En nog diverse grootformaat HP-rolprinters. Men verwerkt zo’n 100000 orders per jaar voor overwegend bedrijven en overheid.
    De belangrijkste investeringen zijn ‘de prepressvakmensen’ en ‘het IT-systeem’. Mijn conclusie was na 2 bezoeken duidelijk. W2P zoals Vistaprint en Flyeralarm inzetten boomt maar W2P voor drukkerijklanten (waar Laser-Line zich op richt) groeit nog veel sneller. Maar ook hier geldt: de ultieme procesoptimalisatie met behulp van o.a. een perfecte IT én het consistent toepassen van drukstandaards is essentieel. Waarschijnlijk zijn nog veel bedrijven onvoldoende toegerust om W2P succesvol in te zetten. Als er geen crisis was geweest en men voldoende rendement had kunnen behalen om de investeringen (kennis én apparatuur) te kunnen doen, was W2P veel sterker ingevoerd. Denk ik. In de VS is het gebruik van drukstandaards echter nog steeds achtergebleven in vergelijking tot bv Duitsland.
    Wellicht dat de penetratie daarom nog relatief laag is.
    Ga naar de Laser-line.de website en kijk hoe bezeten (en ook hoe lang al) dit bedrijf focust op certificering en kwaliteit.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.