Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

5 september, 2013, 8:05 am | 2 reacties

'Welkome oppepper' werd afknapper

[update februari 2018]

In De Groene Amsterdammer verscheen begin februari 2018 een artikel waarin, onder de titel ‘De ondernemende mecenas’, verslag werd gedaan van onderzoek naar ‘hoe de superrijken hun liefdadigheid organiseren’. In het artikel staat Joop van den Ende centraal. Ook zijn betrokkenheid bij de totstandkoming van het Droomboek komt aan de orde:

(…) Van den Ende houdt de relaties met het koningshuis en Nederlandse beroemdheden graag goed. Beatrix opende als koningin zijn DeLaMar Theater en Van den Ende werd penningmeester van de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging bij de inauguratie van koning Willem. De feestelijkheden mochten de belastingbetaler niet te veel kosten en Van den Ende maande zijn netwerk om vooral gul te geven. Zelf gaf hij het goede voorbeeld, althans dat deed zijn Foundation: die stopte 250.000 euro in het potje. De grootste geldschieter werd de Postcodeloterij, die onder meer vijf miljoen in het Droomboek stopte. Een droomboek paste goed bij zijn bedrijf, verklaarde directeur van NovaMedia Boudewijn Poelman [bedenker en mede-oprichter van de Postcodeloterij] in een interview met NRC Handelsblad: ‘Dromen van mensen gaan toch over een betere wereld, dat past echt bij de loterij.’ Ook nu weer profiteerden mensen en bedrijven uit het netwerk van Van den Ende.

Het Droomboek kwam uiteindelijk bij anderhalf miljoen mensen in de brievenbus terecht. Een droomopdracht voor iedere Nederlandse drukker. Helaas kwam het niet zo ver. De opdracht ging naar Mohn Media. Mohn Media is onderdeel van Bertelsmann, het moederbedrijf van de rtl-groep, de omroep die Van den Ende hielp zijn eerste miljoenen te vergaren. De vakbond CNV Media klaagde: ‘Elke week gaat een grafisch bedrijf failliet en dan wordt het boek van het jaar niet in Nederland gedrukt!’ De uitgever van het boek kwam wel uit Nederland: uitgeverij Nieuw Amsterdam, die ooit werd opgericht door Boudewijn Poelman en media-ondernemer Derk Sauer en die sinds 2014 onderdeel is van NovaMedia, waar Van den Ende commissaris is. In een reactie stelt de Foundation dat Van den Ende sinds 2000 geen zakelijke relatie meer heeft met rtl. (…)

(lees hier het complete artikel in De Groene Amsterdammer)

***

[update 22-10-2013]

Premier Rutte geeft antwoord op schriftelijke vragen van CDA kamerlid Van Toorenburg:

“Het is mooi dat het Nationaal Comité Inhuldiging dankzij de sponsoring door de Nationale Postcodeloterij, de mogelijkheid had om de Koning en alle huishoudens in Nederland en de Caribische delen van het Koninkrijk, het Droomboek aan te bieden.”

[update 06-09-2013]

VIDEO: Wim Daniëls bespreekt Droomboek bij P&W en houdt pleidooi voor Nederlandse drukkers

Paul Witteman: ‘Waarom is het dan in Duitsland gedrukt?’

Wim Daniëls: ‘Omdat het daar 70 procent goedkoper is’

*
PowNews: “CDA gaat vragen stellen aan minister over uitbesteden drukorder Droomboek aan Duitsland”

(VIDEO) CDA kamerlid Van Toorenburg, in PowNews van 4 september 2013: “We krijgen allemaal een mooi boek – dat we dat dan niet in Nederland hebben laten drukken. Wij begrijpen niet waarom we dat nu weer zo hebben gedaan. Dus daar hebben we nu toch echt wel wat vragen voor aan de minister”

Vandaag verschijnt het ‘Droomboek‘. Nadat ‘Mijn droom voor ons land‘ eerst aan de koning is aangeboden kan het vanaf 16 uur worden gedownload en vanaf 18 uur kan elk huishouden een gedrukt exemplaar ophalen in de boekhandel – tegen inlevering van de waardebon die eind augustus door Sandd op 7 miljoen adressen is bezorgd. Het boek wordt in Duitsland geproduceerd, tot teleurstelling van grafisch Nederland.

Kees Mouthaan, de drijvende kracht achter het grafische samenwerkingsverband Digi Groep en MDMX, hoorde de bekendmaking van de plannen voor het ‘Droomboek’ op 25 februari met verbazing aan: “Dat lijkt wel heel erg op óns idee!”

Mouthaan zocht namelijk al op 6 februari, een week nadat koningin Beatrix haar aftreden aankondigt, contact met de Rijksvoorlichtingsdienst om ze te vertellen over zijn plan een boek te maken ter gelegenheid van de troonwisseling. De RVD verwijst echter naar het Nationaal Comité Inhuldiging, maar Mouthaan krijgt daar geen enkele reactie op zijn pogingen om in contact te komen.

Als Wijers dan het ‘Droomboek’ aankondigt, biedt Mouthaan nog aan om toch in ieder geval gebruik te maken van zijn systeem, waarmee volledig automatisch een boek kan worden samengesteld. Via een website kan iedereen content voor dat boek aanleveren en opmaken. Het systeem staat al in de startblokken – maar opnieuw blijft elke reactie uit. Mouthaan lanceert dan zelf alsnog Mijnbea.nl, waar iedereen een persoonlijke herinnering of gelukwens aan de koningin kan uploaden voor een boek. De website trekt wel veel bezoek, maar het aantal bestellingen valt uiteindelijk tegen.

Het ‘Droomboek’ is tot 1 oktober af te halen bij de boekhandel. Aanvankelijk verscheen op de bijbehorende website een afbeelding van het boek (inmiddels verwijderd) met op het omslag de mededeling: “In herdruk. Vanaf 31 oktober weer in de boekhandel”.

[Deze maand verschijnt in vakblad Graficus een uitgebreid artikel over de mislukte pogingen van grafisch Nederland om de opdracht voor het Droomboek – volgens NRC Handelsblad door de Nationale Postcode Loterij gesponsord met 5 miljoen euro – binnen te halen]

 

Lees ook: ‘Droomboek in Duitsland gedrukt’

2 reacties aan‘Welkome oppepper’ werd afknapper

  • Uit de aard der zaak zijn ook wij vanuit de European Print Group / EPG direct na de bekendmaking achter dit boek aan gegaan. Kregen na veel doorverbindingen en blijft u even aan de lijn a.u.b. te horen dat het boek naar alle waarschijnlijkheid in het Verre Oosten (!) zou worden ingekocht. Over communicatie gesproken !

  • henk tienkamp

    Kunnen de mensen die dit ongevraagde geschenk niet op prijs stellen de contante waarde ontvangen? Dit soort koningshuismerchandise me toch erg geen overheidstaak.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.