[update 5 juni 2013] “BührmannUbbens, Proost en Brandt en Velpa heten per 1 juli 2013 voortaan allemaal PaperlinX“
*
Papiergroothandel BührmannUbbens staakt de activiteiten van Paperdesk – haar ‘adviesorgaan voor vormgevers, designers, bureaus en iedereen die vragen heeft over papier en drukwerk’. Paperdesk werd in 1995 door Buhrmann Ubbens Papier opgericht en werkt sinds de intensivering van de samenwerking met haar Paperlinx-zusjes met het assortiment van BührmannUbbens, Proost en Brandt en Velpa – de drie organisaties vormen sinds oktober 2011 een juridische identiteit.
Gilbert van Zanten, manager Paperdesk, laat EBb desgevraagd weten teleurgesteld te zijn over de opheffing: “Hiermee verdwijnt na achttien jaar niet alleen Paperdesk, maar ook tachtig jaar ervaring en papierkennis. De kracht van de diensten die Paperdesk verleent zit ‘m in de mensen, maar daar komt nu dus een einde aan. In februari werden al de vijf mensen in de buitendienst van Paperdesk ontslagen en nu volgen ook de laatste drie mensen. Dit bouw je helaas nooit weer opnieuw op.” Het is ook bepaald niet door het gebrek aan belangstelling voor de diensten dat Paperdesk verdwijnt: “De vragen blijven komen. Dagelijks geven we advies aan ontwerpers, drukkerijen en andere partijen.” Die adviestaak wordt nu richting de verkoopafdeling verschoven. Met de beëindiging van Paperdesk worden ook de activiteiten zoals de bijeenkomsten en de LinkedIn groep (met bijna 550 leden) stopgezet.
In april 2010 gingen BührmannUbbens en de Belgische Paperlinx-dochter Epacar samen verder als een organisatie, onder de naam BührmannUbbens. Ook Paperdesk werd daarmee actief in de Benelux, liet de papiergroothandel destijds trots weten: “BührmannUbbens was de eerste papiergroothandel in Nederland die medewerkers in dienst had met als belangrijkste opdracht vormgevers, drukkers en reclamebureaus te adviseren bij hun papierkeuze. In de loop van de tijd is dat concept uitgegroeid tot een volwaardige dienst als onderdeel van de dienstverlening als groothandel.” [Lees meer op GrafimediaWereld.nl]
Jammer dat zo’n instituut wordt opgeheven of dat taken verhuizen naar account managers die het toch al druk genoeg hebben.
Grafisch vormgevers verdienen inspriratiebronnen en adviezen. Bij voorkeur zo gevarieerd mogelijk.
Christiaan Janssen / passion for paper
Om toch niet helemaal uit de lucht te zijn voor de doelgroep (ontwerpers, eindgebruikers, printgeeks, etc) hebben John Fontijn en Frank Vlaaveld de blogsite http://www.paperbacktothefuture.com en op Twitter @pbttf geopend.
Iedereen is hier welkom om de komende tijd weer inhoud te geven aan een kennis ontmoetingspunt