Grafische ondernemers die op het punt staan de koers te verleggen, doen er goed aan het deze week verschenen rapport ‘Grafische industrie, onder druk’ van branchespecialist Richard van Hoorn te lezen. Hij houdt daarin tien mogelijke toekomststrategieën tegen het licht en stelt dat vijf ervan in een doodlopende straat eindigen: “De drukdoos werkt niet”.
In ‘Grafische industrie, onder druk’ beantwoordt Van Hoorn de vraag ‘Welke richting moeten we kiezen?’ met een analyse van tien toekomststrategieën. Telkens beoordeelt hij ze als mogelijke ‘Snelweg’ of als dreigende ‘Doodlopende straat’. Opvallend detail: in 2009 schreef hij in zijn rapport ‘Nieuwe drukvormen’ nog: “Steeds meer drukkerijen ontdekken de kracht van franchiseformules, samenwerkingsverbanden of groepsvorming.” Dat blijkt, vier jaar later, toch geen verstandige strategie, want Van Hoorn stelt nu: “Samenwerkingsverbanden, franchiseconcepten en groepen van drukkerijen hebben hun langste tijd gehad.” [Lees meer op GrafimediaWereld]
Geef een reactie