[update 10-10-2018] “Na ruim 101 jaar verdwijnt de titel Graficus”, kondigt hoofdredacteur Robbert Delfos aan. “Daarmee verdwijnt echter niet het laatste gedrukte vakblad voor de grafische branche, want de genen blijven bewaard in PRINTmatters.” Volgens de makers “[gaat] PRINTmatters het grafische vak breder presenteren”. ‘Vrees niet. Alles draait om ons mooie vak print, met dat verschil dat we het vak breder presenteren’, schrijft hoofdredacteur Robbert Delfos erover in de laatste Graficus, die vandaag op de mat ligt. ‘Het nieuwe platform biedt informatie voor management in de grafimediawereld, maar evengoed werken we er hard aan om het aanbod ook interessant te maken voor marketeers en ontwerpers met een sterke focus op print.’ Ook de titel Publish gaat op in het nieuwe tijdschrift.
*
[update 1 mei 2013] Het Hilversumse ManagementMedia, uitgever van o.a. vakblad Graficus, heeft de activa van de failliete uitgeverij Compres overgenomen: “Concreet betekent dit het einde van de titels Compres, Pers en PrintBuyer.” Hoewel ‘Print Power Magazine‘ (dat begin april voor het eerst door Uitgeverij Compres werd geproduceerd – zie onderstaand bericht) in dat rijtje niet wordt genoemd, verwijst de website Printpowermagazine inmiddels naar het door ManagementMedia uitgegeven ‘PrintMatters‘. Onduidelijk is of de website ‘DrukDomein.nl‘ (die op 1 maart 2012 door Uitgeverij Compres werd ingelijfd) ook tot de overgenomen activa behoort. ManagementMedia nam eerder ook het abonneebestand van het gestaakte Grafisch Weekblad (GW) over. Ook werd begin maart DZONE door ManagementMedia toegevoegd aan Publish.
*
Er komt geen doorstart van Pers. Ook afscheid nemen van pers.nl dat ik 12 jaar onderhouden heb. Maar thats life. Opent nieuwe deuren.
— Marco den Engelsman (@marcopers) April 29, 2013
*
Na een week verblijf in grafisch buitenland – met een tweedaags bezoek aan Brussel op invitatie van Ricoh en aansluitend een tweedaagse reis richting de Zweedse drukkerij ParaJett op uitnodiging van Xeikon (maar daarover later allemaal meer) – trof ik weer thuis een flink pak drukwerk op mijn deurmat. Daarin onder andere de vakbladen Pers en PrintBuyer, beiden vergezeld van de catalogus van de Kalenderwedstrijd en van de eerste editie van het nieuwe PrintPower magazine. Alleen Compres ontbrak nog in dat rijtje – en dat was niet toevallig.
Vlak voor mijn vertrek ving ik, via Twitter, al de eerste berichten op over een faillissement van Uitgeverij Compres. Een betrokkene bevestigde me dat uitgever Wim Findhammer, na verschillende reorganisaties, inderdaad de handdoek in de ring had moeten gooien – uitgerekend in de week dat het slim bedachte en gepositioneerde PrintPower magazine voor het eerst verscheen, in een oplage van liefst 120.000 exemplaren.
Na 38 jaargangen Compres, 26 jaargangen Pers en 24 jaargangen PrintBuyer verliest de grafische industrie opnieuw belangrijke bronnen van vakinformatie, nadat eind vorig jaar al Grafisch Weekblad ophield te verschijnen.
‘Adverteren in print levert rendement op. Print is effectief en kent een hoge ROI“, schreef PrintPower magazine – mede mogelijk gemaakt door Print Power Nederland. Het mocht niet baten.
Geef een reactie