Greenpeace is blij met de belofte van Asian Pulp & Paper (APP) om, na talloze protestacties, nu eindelijk een einde te maken aan haar ontbossingspraktijken: “Hier hebben we jaren aan gewerkt”. Toch blijft de milieuorganisatie waakzaam: APP heeft al vaker beloftes gebroken.
[VIDEO] Greenpeace-video uit 2012 waarin Ken zijn geliefde Barbie dumpt vanwege haar onverantwoorde papierkeuze
Hoewel APP de beschuldigingen over ontbossing in tropische regenwouden steeds ontkende en zichzelf graag als ‘duurzaam’ profileerde, wist Greenpeace grote merken zoals Adidas, Lego, Unilever en Mattel er wel degelijk van te overtuigen hun banden met de papierfabrikant te verbreken. Kennelijk heeft die publicitaire druk er nu toch voor gezorgd dat APP officieel heeft aangekondigd te stoppen met ontbossingspraktijken. Bustar Maitar, die leiding geeft aan de Forest Campaign van Greenpeace in Indonesië, is blij met die toezegging, maar blijft kritisch:
“We moeten deze beslissing wel in perspectief plaatsen. Het blijft een feit dat APP inmiddels grote gebieden regenwoud heeft ontbost om daar productiebossen aan te kunnen leggen. Daarbij zijn de laatste jaren tienduizenden hectaren regenwoud verloren gegaan. Hoewel er nu bij APP echte veranderingen worden doorgevoerd en ik daardoor hoopvol ben over de toekomst, moeten we niet vergeten dat dit al jaren eerder had moeten gebeuren.”
En de strijd is nog niet gestreden. Nu APP is bijgedraaid, richt Greenpeace haar pijlen op APP’s grootste concurrent in Indonesië: Asia Pacific Resources International Limited (APRIL). In een brief kondigt Greenpeace aan dat het klanten van APRIL gaat informeren over het verschil tussen het nieuwe beleid van APP en dat van APRIL.
Geef een reactie