Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

15 januari, 2013, 6:58 pm | 4 reacties

“Grafici, gebruik geen Google!”

[update 26-01-2013] Australian Catalogue Association (ACA) en TwoSides ook boos op Australische ‘Save Paper’-campagne

*

Grafische industrie protesteert tegen “hypocriete ‘Paperless 2013’-actie”

"Save time, save money, save trees"

“Het is een nieuw jaar en dus tijd voor goede voornemens. Als jij tijd, geld én bomen wilt besparen, dan is het misschien een goed idee om in 2013 helemaal papierloos te gaan.” Met deze aankondiging gaf Google namens de Paperless Coalition op 1 januari de aftrap van de actie Paperless 2013 – maar dat komt de initiatiefnemers op stevig protest uit de grafische industrie te staan.

Vandaag riep duurzaamheidsorganisatie Verdigris – per email – iedereen in de grafische en papier-industrie zelfs op om ‘Google-less’ te gaan: “Als minder mensen gebruik maken van Google, raken we ze in hun portemonnee. Dan zullen ze misschien voortaan beter nadenken over hun milieuclaims – zeker in relatie tot drukwerk en papier.”

De situatie doet denken aan het rumoer dat vorig jaar ontstond rondom deNo Print Day, die in juni door printerfabrikant Toshiba werd gelanceerd maar na protesten uit de grafische industrie werd afgeblazen. Ook nu neemt het Britse industrieforum TwoSides het voortouw. Het stuurde aan Google-topman Eric Schmidt op 8 januari een open brief om te protesteren tegen de suggestie dat het milieuvriendelijker zou zijn om in plaats van papier liever elektronische middelen te gebruiken. “Greenwash”, aldus TwoSides.

De Amerikaanse brancheorganisatie Printing Industries of America (PIA) sloot zich hierbij aan en stuurde eveneens een open brief aan de Google-top. PIA-voorzitter Michael Makin zegt ‘geschokt’ te zijn door de ‘Paperless 2013’-actie en noemt de milieuclaims ‘niet alleen onjuist, maar ook onverantwoord’: “Google dat oproept om papierloos te gaan om het milieu te redden is op zijn minst hypocriet te noemen.”

Op de Facebook-pagina van ‘Paperless 2013’ – die tot nu toe een vrij schamele 335 Likes telt – staan naast steunbetuigingen ook een behoorlijk aantal kritische berichten. En op Twitter wordt de term #paperless2013 inmiddels vooral gebruikt om de actie van Google ter discussie te stellen en aandacht te vragen voor de duurzaamheid van papier. Het eigen Twitter-account @Paperless2013 blijft, met 958 volgers, steken op 10 verzonden berichten.
Het protest lijkt al een klein succesje te hebben geboekt: op de website, op Facebook en op Twitter is de slogan ‘Save time, save money, save trees’ kennelijk vervangen door “Take the paper out of ‘paper work’”.

[Lees een uitgebreider artikel op GrafimediaWereld.nl]

4 reacties aan“Grafici, gebruik geen Google!”

  • Verdigris een duurzaamheidsorganisatie?
    Dan is die club klimaatsceptici in America die “voorlichting” geeft over global warming dat zeker ook?

    Niet navelstaren, er is veel overbodig drukwerk en dat is niet goed voor de wereld.

    • Ed Boogaard

      Met je eens: overbodig drukwerk is een verspilling van tijd, geld en grondstoffen. En daarin hebben Google en Toshiba groot gelijk. Beide acties – Paperless 2013 en No Print Day – richt(t)en zich dan ook vooral op kantooromgevingen, waar het terugdringen van zinloos papiergebruik flinke kostenbesparingen oplevert. Vrijwel elke leverancier in die branche biedt gebruikers daartoe speciale diensten en producten aan. Er klinkt vanuit die hoek dan ook geen protest tegen dit soort ‘gebruik minder papier’-acties.
      Hoewel Google en haar partners nergens met zoveel woorden stellen dat papier slecht is voor het milieu, lijkt de suggestie dat minder papiergebruik ook ‘bomen spaart’ – lees: ‘minder grondstoffen gebruikt’ en dan dus feitelijk niet eens onjuist – echter als een rode lap te werken op een aantal vertegenwoordigers uit de grafische en papier-industrie die daarin een aanval op drukwerk zien.
      Terecht vragen zij de afzenders van dergelijke uitingen naar hun eigen milieubeleid – maar daarmee zullen ze de ontwikkeling van elektronische alternatieven voor allerlei (overbodig) papiergebruik niet keren. Aandacht voor milieu en duurzaamheid is een voorwaarde voor elke dienst en ieder product, maar het is daarmee nog geen legitimatie voor de levering of productie ervan – ook niet voor drukwerk.

  • Haha, ze zijn volgens mij de grootste energieverbruiker ter wereld; al die servers.. Zou daar niet iets mee te doen zijn?

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.