Het Financieele Dagblad en BNR volgden een jaar lang tien internationale ondernemers op zoek naar nieuwe markten. Onder deze ‘Wereldveroveraars‘ bevond zich ook Roel de Haas: “Mijn missie is betaalbare schoolboeken voor kinderen in ontwikkelingslanden. Dat is gelukt.”
In de editie van woensdag keek de krant terug op wat de pioniers hebben geleerd van een jaar ondernemen over de grens. Roel de Haas is tevreden:
‘Het was een jaar van vallen en opstaan en ondertussen blijven geloven in wat je aan het doen bent. Mijn missie is betaalbare schoolboeken voor kinderen in ontwikkelingslanden. Dat is gelukt. De grootste drukker van Afrika, het beursgenoteerde Paarl Media, gaat mijn concept verder uitrollen. Een bedrijf met tweeduizend man in dienst kan dat veel sneller en beter dan ik. Ze hebben zich voor vijf jaar aan dit plan verbonden en ook de Wereldbank doet mee. Mijn rol wordt adviserend, daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het inrichten van de drukkerijen. De komende vijf jaar worden er acht drukkerijen geopend. Paarl investeert $ 100 mln. De eerste twee, in Zimbabwe en Botswana, draaien al. 90% van de in totaal 280 medewerkers is Afrikaan. De verwachting is dat Zimbabwe volgend jaar al winstgevend is. De omzet van Paarl in Afrika zal komend jaar verdubbelen naar $ 80 mln. Duurzaamheid begint met een winstgevend bedrijf.’
Geef een reactie