[update 21 december 2012] Het Grafisch Weekblad – sinds 2007 kortweg ‘GW’ getiteld – houdt na 18 jaar op te bestaan.
***
[update 26 september 2012] Directeur Ron Brokking van Rai Langfords van taken ontheven
Volgens berichtgeving in Het Parool heeft de Amsterdamse RAI besloten haar uitgeverij van vakbladen, waaronder Grafisch Weekblad (GW), af te stoten. De krant schrijft dat bij RAI Langfords Business Media ‘onregelmatigheden in de boekhouding‘ zijn geconstateerd. De RAI zou nu tot de slotsom zijn gekomen ‘dat de verliezen zo groot zijn, dat voortzetting van de uitgeverij onder de paraplu van de RAI niet langer haalbaar is’.
Het Parool noemt RAI Langfords een autobladenuitgeverij, met titels als AutoKompas en de BovagKrant. Het vakblad Grafisch Weekblad (in 2007 omgedoopt tot GW) wordt als ‘vreemde eend‘ aangeduid. Toch is juist dit vakblad voor de grafische industrie, opgericht in 1994, de oudste eigen titel in de portfolio van RAI Langfords.
Volgens het jaarverslag van de RAI leverde het uitgeven van vakbladen vorig jaar nog een omzet op van zo’n 4,3 miljoen euro, maar “het jaar 2011 was voor RAI Langfords door de verslechterde economische omstandigheden een moeilijk jaar. Alhoewel de inkomsten uit abonnementen licht groeiden, daalden de advertentie-inkomsten. Per saldo was het totale resultaat van RAI Langfords negatief.” Ook de oplage van GW vertoonde, evenals grafische vakbladen van andere uitgeverijen, volgens de HOI-cijfers een dalende lijn.
Geef een reactie