[update 4 september 2012] Toelichting ‘diepingrijpende maatregelen‘ door KVGO-voorzitter Cees Verweij en directeur Fons Bakkes; branchevereniging stopt met de Buitendienst, Gezondheidsmanagement, Marketing, Beurzen, en Ondersteuning inactieve districten
*
Branchevereniging verlaat “doodlopende weg”, kiest voor “drie speerpunten”, neemt afscheid van 7 van de 24 medewerkers
De Koninklijke KVGO maakte vrijdag aan het einde van de dag bekend dat er ‘ingrijpende maatregelen‘ worden genomen bij de grafische brancheorganisatie: “Doorgaan met alle huidige activiteiten [is] een doodlopende weg. (…) Bij ongewijzigd beleid zijn de financiële reserves in de eerste helft van 2014 verdampt. Al eerder komt de liquiditeitspositie van de vereniging in gevaar.”
“Nagenoeg de gehele bedrijfstak bevindt zich in een proces van reorganisatie en afslanking. Uiteraard heeft dit gevolgen voor het aantal bedrijven, het aantal medewerkers en het aantal leden van het KVGO”, verklaart het KVGO de teloorgang:
“Ter illustratie. In 2008 telde de bedrijfstak 2.797 bedrijven, in 2011 zijn dat er 2.160. Het aantal medewerkers bij KVGO-leden – mede de maatstaf voor het berekenen van de contributie – daalde van 33.362 in 2008 naar 22.316 vorig jaar. Het aantal KVGO-leden daalde in dezelfde periode van 2.027 naar 1.616. Het huidige aantal leden is medio dit jaar verder gedaald tot 1.574. De verwachting is dat de terugloop van de werkgelegenheid over geheel 2012 circa 2.200 werknemers bedraagt. De kans dat de grafische arbeidsmarkt zich in conjunctureel voorspoediger tijden herstelt tot het niveau van 2008 is niet aanwezig.”
In een poging het tij te keren, neemt het KVGO afscheid van 7 van de 24 medewerkers. Verder heeft het bestuur drie speerpunten geformuleerd die de huidige kern- en regietaken gaan vervangen: branchevernieuwing, sociale innovatie en herpositionering.
KVGO-voorzitter Cees Verweij heeft vertrouwen in een goede afloop:
“Ik zie de toekomst niet somber in. Integendeel. Met een compact bureau en focus op deze drie speerpunten, kunnen we ons stempel blijven drukken op de grafische markt. Want dat blijft het doel van onze inspanningen: de belangen van onze leden behartigen en hen ondersteunen bij hun bedrijfsvoering op weg naar een gezonde grafimediabranche.”
Geef een reactie