[update 21-10-2012] Amerika viert in plaats van ‘National No-Print Day‘ van Toshiba nu ‘National Print Day‘ op 23 oktober.
***
[update 20 juni 2012] Toshiba blaast ‘National No-Print Day’ af na protesten door grafische industrie, aldus Printing Industries of America.
[update 21 juni 2012] Facebook-pagina verwijderd, video van YouTube gehaald (maar hierboven nog te zien!) en actie-website offline (maar EBb heeft de beelden nog – zie onderaan bericht)
*
Printerleverancier Toshiba heeft zich de woede van de grafische industrie op de hals gehaald door 23 oktober 2012 in de VS uit te roepen tot ‘National No-Print Day‘. Door een dag niets te printen, zegt Toshiba iets terug te willen doen voor de bomen. ‘Greenwashing‘, vinden de critici.
Commentator Andy Tribute nomineert Toshiba op WhatTheyThink voor de ‘Greenwashing Company of the Year‘ Award: “Ik heb zelden of nooit zo’n domme marketing actie gezien.”
‘Een belachelijk idee‘, vindt ook Michael Makin namens Printing Industries of America, en bovendien ‘een belediging van de meer dan 800.000 Amerikanen die hun boterham verdienen in onze industrie‘. Hij wijst erop dat papier een hernieuwbare grondstof is, en dat er nu 20 procent meer bomen in de VS staan dan 40 jaar geleden. Hij noemt Toshiba ‘hypocriet‘, omdat het zelf heel wat minder milieuvriendelijke apparaten produceert: “Hoe zouden ze het vinden als we er een ‘No-Toshiba‘ dag van maken?”
De website TwoSides roept Toshiba op de actie te beëindigen, omdat Toshiba kennelijk de feiten rond papier en milieu niet goed op een rijtje heeft.
Weblog Dead Tree Edition dook in een Greenpeace-rapport waaruit blijkt dat Toshiba geen richtlijnen hanteert op het gebied van verantwoorde papierinkoop (zoals keurmerken en het uitsluiten van dubieuze papierfabrikanten).
Vakblad Deutscher Drucker riep in haar voorwoord (#20) de industrie op een ‘World Print Day’ in het leven te roepen om drukwerk op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Als mogelijke datum wordt 3 juli voorgesteld, omdat op die dag in 1886 de eerste Linotype zetmachine van Ottmar Mergenthaler een nieuw tijdperk voor de grafische industrie inluidde.
Volgens Toshiba is de No-Print Day onderdeel van een breder milieuprogramma, waarbij het bedrijf onder andere 1,5 miljoen bomen wil planten in de aanloop naar het jaar 2025, als Toshiba haar 150-jarig bestaan viert. Onder de noemer ‘Green Matters‘ legt het bedrijf uit wat ze aan milieumaatregelen neemt en hoe ze haar klanten helpt slimmer en minder te printen (o.a. met behulp van Adobe LeanPrint).
(Opvallend detail: marketing en PR-specialisten van het Amerikaanse bureau ‘Zenzi’ beoordeelden de Toshiba -campagne als ‘PR Genius’ )
*
[update 20 juni 2012] Toshiba heeft de National No-Print Day afgeblazen na protesten door de grafische industrie. Dat maakte Printing Industries of America bekend op haar website: “This is a major victory for PRINT IN AMERICA!” Toshiba verwijderde onmiddellijk de video van YouTube (die gelukkig bewaard is gebleven op AdLand.tv) en haalde de actie-website offline, maar [EBb] heeft gelukkig de beelden nog (en ook de bijbehorende toolkit is hier nog te downloaden):
De 1e NO ENERGY DAY in Nieuwegein van Stedin schijnt ook niet echt een succes te zijn.
Ik ben overigens wel erg benieuwd naar het ideevormings- en beslissingsproces binnen Toshiba. Welke bobo heeft het point of no return erdoor gedrukt? De Toshiba tablet devisie?
Deze marketingactie is bizar en deze mannen van Toshiba lijken los van de werkelijkheid te leven.
Het ergste is nog dat Komori destijds de weboffsetpoot van Toshiba heeft overgenomen. Zij trachten (net als de andere persenbouwers) door allerlei maatregelen het proces te optimaliseren waardoor minder papier nodig is. Zo help je. Ik kan mij voorstellen dat enkele van de oudere Komori rotatieoffsetverkopers in Azië en Amerika vreselijk balen van deze intens stomme actie.