Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

5 februari, 2012, 8:29 pm | -

Vakbond drukt zelf geld bij

KVGO: “CAO-verhogingen 1999 – 2011 tenminste gelijk aan stijging consumenten prijsindexcijfer

6 februari 2012: Truus Boomgaard (KVGO) neemt het ’5% koopkrachtbiljet’ in ontvangst (foto: @CNVMedia)

“Als het aan de werkgevers ligt verliezen de werknemers meer dan 5% van hun koopkracht in vier jaar tijd“, stelt CNV Media. Om dat verlies te compenseren dreigt de vakbond dan maar zelf geld bij te drukken “nu de werkgevers niet met een fatsoenlijk loonbod over de brug komen”. Maandag om 13.30 uur wordt het eerste bankbiljet ‘ludiek‘ overhandigd aan het KVGO in Amstelveen: “Deze symbolische actie markeert de start van een actietraject.”

De werkgeversorganisatie kijkt heel anders tegen de loonontwikkelingen aan. EBb ontving – via-via – een document dat eerder al aan KVGO-leden werd toegestuurd. Daaruit blijkt, aldus het KVGO, dat het met die inkomensontwikkeling onder grafische werknemers (‘wn’ in het jargon) wel meevalt als er wordt gekeken naar de CAO-verhogingen en de Consumentenprijsindex (CPI). KVGO Kernnieuws schrijft:

“De vakbonden baseren zich hierbij op de gegevens van de afgelopen twee jaar, terwijl het helder is dat de index van de cao-verhogingen gedurende de periode van 1999 tot en met december 2011 tenminste gelijk is aan de stijging van het consumenten prijsindexcijfer over die jaren.”

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.