Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

18 november, 2011, 10:30 pm | 1 reactie

De Europese Week Van De Afvalvermindering

Atsma: “Reclamedrukwerk digitaliseren”

KVGO: “Ongenuanceerd, eenzijdig, zelfs onjuist”

In het kader van de ‘Europese Week van de Afvalvermindering‘, die vandaag van start gaat en tot en met 27 november duurt, bedacht staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) dat het wellicht een idee zou zijn de pijlen te richten op de huishoudelijke afvalstroom die wordt veroorzaakt door reclamedrukwerk. In zijn brief Meer waarde uit afval‘ aan de Tweede Kamer (dd. 25 augustus 2011) schreef hij:

Uit Atsma's brief 'Meer waarde uit afval'

Ed Nijpels, voorzitter van Papier Recycling Nederland, stuurde mede namens het KVGO op 20 oktober een reactie op de zogenoemde ‘Afvalbrief‘ van Atsma. Hij wijst op de ‘vele concrete stappen‘ van de ketenpartijen ‘om te komen tot preventie, verduurzaming en recycling‘. Over de digitalisering van reclamedrukwerk schrijft Nijpels:

“De maatschappelijke en economische waarde van papieren drukwerk staat buiten kijf. Het vormt een essentieel onderdeel van de (commercial) freedom of speech. Het Nederlandse bedrijfsleven kan niet zonder papieren reclame-uitingen. Uit onderzoek (Peelen, 2010) blijkt dat winkeliers voor 29% van hun omzet afhankelijk zijn van wat zij in hun reclamefolders onder de aandacht brengen: de reclamefolder als motor van de economie. Online folderplatforms zoals reclamefolder.nl, folders.nl, folderz.nl, folder.nl, folderaar.nl, folderplaats.nl, etc. voorzien deels in een behoefte maar bieden vooralsnog niet de waarde, effectiviteit en bereik van de papieren folder. Uit jaarlijks marktonderzoek blijkt dat de folder als medium nog steeds zeer hoog wordt gewaardeerd door de consument.”

1 reactie opDe Europese Week Van De Afvalvermindering

  • henk

    Helemaal in de lijn van de mannen van de Roeivereniging Eigenbelang, er zijn nogal wat VVD-ers met een wat smalle intellectuele basis (zal ik een lijstje maken?). Begrijpen ze niet dat het dwangmatig opwekken van kooplust de oorzaak is van de toestand waarin onze westerse economie zich bevindt? Onderzoek wat de mensen nodig hebben en ga dat maken..
    Stop met het denken in consumenten, consuminderen is de te volgen weg. Probeer niet vast te houden aan het verleden, ga de toekomst tegemoet!

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.