Atsma: “Reclamedrukwerk digitaliseren”
KVGO: “Ongenuanceerd, eenzijdig, zelfs onjuist”
In het kader van de ‘Europese Week van de Afvalvermindering‘, die vandaag van start gaat en tot en met 27 november duurt, bedacht staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) dat het wellicht een idee zou zijn de pijlen te richten op de huishoudelijke afvalstroom die wordt veroorzaakt door reclamedrukwerk. In zijn brief ‘Meer waarde uit afval‘ aan de Tweede Kamer (dd. 25 augustus 2011) schreef hij:
Ed Nijpels, voorzitter van Papier Recycling Nederland, stuurde mede namens het KVGO op 20 oktober een reactie op de zogenoemde ‘Afvalbrief‘ van Atsma. Hij wijst op de ‘vele concrete stappen‘ van de ketenpartijen ‘om te komen tot preventie, verduurzaming en recycling‘. Over de digitalisering van reclamedrukwerk schrijft Nijpels:
“De maatschappelijke en economische waarde van papieren drukwerk staat buiten kijf. Het vormt een essentieel onderdeel van de (commercial) freedom of speech. Het Nederlandse bedrijfsleven kan niet zonder papieren reclame-uitingen. Uit onderzoek (Peelen, 2010) blijkt dat winkeliers voor 29% van hun omzet afhankelijk zijn van wat zij in hun reclamefolders onder de aandacht brengen: de reclamefolder als motor van de economie. Online folderplatforms zoals reclamefolder.nl, folders.nl, folderz.nl, folder.nl, folderaar.nl, folderplaats.nl, etc. voorzien deels in een behoefte maar bieden vooralsnog niet de waarde, effectiviteit en bereik van de papieren folder. Uit jaarlijks marktonderzoek blijkt dat de folder als medium nog steeds zeer hoog wordt gewaardeerd door de consument.”
Helemaal in de lijn van de mannen van de Roeivereniging Eigenbelang, er zijn nogal wat VVD-ers met een wat smalle intellectuele basis (zal ik een lijstje maken?). Begrijpen ze niet dat het dwangmatig opwekken van kooplust de oorzaak is van de toestand waarin onze westerse economie zich bevindt? Onderzoek wat de mensen nodig hebben en ga dat maken..
Stop met het denken in consumenten, consuminderen is de te volgen weg. Probeer niet vast te houden aan het verleden, ga de toekomst tegemoet!