“Een pure centenkwestie”
Deze week werd bekend dat de ANWB de drukorder van haar maandblad ‘Kampioen’ voor de komende drie jaar bij Roto Smeets onderbrengt. Daarmee verliest drukkerij Biegelaar, dat zich vorige maand via een management buy out uit de failliete Schlott Gruppe verzelfstandigde, een grote opdracht. Op de website van vakblad Graficus reageert Biegelaar-directeur Robert Levöleger vrij koeltjes op de tegenslag: ‘Niet heftig, wel jammer. Het komt helemaal goed, niets aan het handje.’ Terwijl deze opdracht toch al 25 jaar in miljoenenoplages van de persen in Maarssen rolde en Biegelaar het officieuze ANWB-predikaat ‘Erkend Kampioen Drukker’ opleverde.
In 2005 verscheen bij het 100-jarig bestaan van Biegelaar – toen nog ‘Biegelaar & Jansen’ – de jubileum-uitgave ‘Van grafische kunstinrichting tot moderne diepdrukkerij’. Daarin beschrijft auteur Hans Ellenbroek hoe de ANWB al begin jaren ’80 bij verschillende drukkerijen, waaronder Biegelaar & Jansen, offertes aanvroeg voor het drukken van de Kampioen:
“Het resultaat was het afdwingen van een prijsverlaging bij de bestaande drukker VADA in Wageningen.”
De Biegelaar-directie besloot destijds niet langer mee te werken aan deze vorm van prijsbederf en bracht geen offertes meer uit.
Pas toen VADA in 1985 de deuren moest sluiten, haalde Biegelaar in 1986 de opdracht voor de Kampioen alsnog binnen:
“Voor één uitgave van Kampioen, die een oplage van bijna vier miljoen exemplaren zou bereiken, waren toen al 20 vrachtwagens nodig met elk 25 ton papier.”
Het boek beschrijft hoe Kampioen in 1988 een metamorfose onderging:
“Vanaf augustus 1988 werd ANWB Kampioen een aantrekkelijk familieblad in plaats van een mededelingenblad en tegelijk kreeg het blad een nieuw jasje. Bij een rondgang door het bedrijf tijdens het drukken van de vernieuwde Kampioen moest hoofddirecteur Nouwen van de ANWB een knop bij de pers indrukken, die daarop prompt uitviel. Ook het licht ging uit en er brak zogenaamd paniek uit onder de drukkers. Maar ineens daalde in het licht van schijnwerpers een wegenwacht van het bordes af, die na controle van het ANWB-lidmaatschapspasje van de heer Nouwen de pers in mum van tijd ‘repareerde’ en vervolgens wegreed op zijn gele motor met zijspan.”
In het jubileumjaar 2005 drukt Biegelaar 11 keer per jaar Kampioen in een oplage van 3,7 miljoen exemplaren, met een oplage van doorgaans circa 100 pagina’s.
In het Biegelaarboek staan ook brieven van relaties, waaronder een van Rob Olieroock (uitgever Kampioen en manager uitgeverij tijdschriften ANWB Media). Hij schreef:
“Als uitgever heb je een haat-liefdeverhouding met drukkers. (…) Van de voorbije 100 jaar is de ANWB al meer dan 20 jaar klant bij Biegelaar & Jansen met zijn vlaggenschip de Kampioen, in oplage het grootste tijdschrift van Nederland. In welke periode er van uitgeefkant, zoals het past in een gezonde haat-liefderelatie, regelmatig gemopperd is over de prijs, de kwaliteit, de extreem vroege deadlines en andere slakken waar zout op gelegd kon worden. Een normale drukker zou er tureluurs van zijn geraakt. Maar niet Biegelaar & Jansen. Ze luisterden geduldig, lieten de prijs wat zakken, knutselden net zolang aan hun machientjes tot het pasverschil geheel verdwenen was, verschoven de deadline nog wat en namen ons mee uit slakken eten. En ondertussen ging het werk gewoon door, waarvan die 58 vrachtwagens met Kampioenen die (op een na) elke maand richting de posterij rijden getuigen. (…) 100 jaar Biegelaar & Jansen. 120 jaar Kampioen. Als je zo oud bent, ga je niet zo snel meer uit elkaar.”
Dat de liefde nu, na 25 jaar, toch over is komt volgens Biegelaar-directeur Levöleger vanwege “een pure centenkwestie. Wij hebben de beslissing genomen om niet in te gaan op de wensen van de ANWB.”
Tja een drukkerij runnen is nu eenmaal geen pokerspelletje.
Dat was een dure les !