Update 27/05 : Webwinkels zijn weer online
*
Update 26/05 18:00 uur: @drukwerkdeal: “Backoffice weer langzaam hersteld. Team 15 specialisten werkt vannacht wederom door. Orders worden met spoed verwerkt! Z.s.m. weer online!”
*
De webwinkels van internetdrukkers Drukwerkdeal.nl, Canvasdeal.nl en Premere.nl liggen sinds woensdagavond (25/05) plat, nadat zowel de gewone server als de back-up server waren gecrashed.
“Wat een ondenkbare situatie betrof is op dit moment realiteit!”, aldus de verklaring op de website van zowel Drukwerkdeal als Canvasdeal. Ook Premere.nl, de webwinkel van drukkerij De Groot in Goudriaan die draait op de technologie van Drukwerkdeal, is door de storing onbereikbaar.
Drukwerkdeal schrijft:
“Wij hebben op geen enkele manier toegang tot deze servers op dit moment en kunnen u dan ook niet van dienst zijn met de verkoop van onze producten. Daarom hebben wij besloten de webwinkel tijdelijk uit de lucht te halen totdat wij er zeker van zijn u de gebruikelijke service weer te kunnen leveren.”
Het bedrijf hoopte vandaag weer online te zijn, maar dat is nog niet gelukt. Wel zet het alles op alles om klanten te informeren en te helpen. Op twitter beantwoordt Drukwerkdeal via @drukwerkdeal en @DWD_service vragen. Het berichtte vanmorgen:
Het voltallige personeel werkt hard om alle orders goed af te handelen. Ondertussen maakt de backup goede vorderingen. Vragen? Stel gerust!
— Drukwerkdeal (@drukwerkdeal) May 26, 2011
Vanmiddag werd duidelijk dat de problemen nog niet voorbij zijn:
@jeroen_van_lier we doen ons uiterste best vanavond dan wel morgen vroeg weer online te zijn. Een mega klus! Excuses voor de ongemakken!
— Drukwerkdeal (@drukwerkdeal) May 26, 2011
Juist Drukwerkdeal en Premere staan momenteel extra in de belangstelling van grafisch Nederland, omdat de Vereniging Kleinere Grafische Ondernemingen (vkgo) aan haar leden een samenwerkingsverband met De Groot’s Premere voorstelt. Het bestuur van de vkgo legde, samen met De Groot, vorige week tijdens een ledenbijeenkomst uit wat de samenwerking zou kunnen betekenen. De vkgo-leden kunnen bijvoorbeeld met 10 procent korting drukwerk bestellen en laten produceren bij De Groot. Een tweede optie is het inrichten van een gezamenlijke vkgo-webwinkel waar de leden, steeds onder hun eigen logo, klanten hun drukwerk kunnen laten bestellen tegen vaste ‘vkgo-prijzen’. Maar ook een volledig eigen webwinkel voor een vkgo-drukkerij, die draait op de technologie van De Groot, zou mogelijk zijn. De plannen lokten de nodige discussie uit.
Eerder deze maand verscheen het rapport ‘Online drukkerijen in breder perspectief’ van de hand van Theo Vermeulen – inititator van DrukDomein.nl. Hij onderzocht de positie van internetdrukkerijen in Nederland en verzamelde interessant cijfermateriaal. Uit gegevens van Statbrain bleek bijvoorbeeld dat Drukwerkdeal (in januari 2010) op de derde plaats stond van de ranglijst met bezoekersaantallen onder online drukkerijen, met 5.057 bezoeken per dag. Vermeulen gaat in het rapport uit van een conversie ratio van 7 procent, wat zou betekenen dat Drukwerkdeal dagelijks zo’n 350 opdrachten krijgt. Op basis van informatie van People&Print (moedermaatschappij van Drukwerkdeal) berekent Vermeulen een gemiddelde ordergrootte van 173 euro. Dat zou betekenen dat Drukwerkdeal door de crash per dag zo’n 60.000 euro misloopt.
Geef een reactie