Ed Boogaard en Leon van Velzen werken aan een bijzonder boek over de ondernemer Mark van der Kallen uit Rijswijk en zijn Thieme Grafimediagroep. In vakblad Graficus en op de website ‘Thiemegroep in pastei‘ doen Boogaard en Van Velzen de komende maanden verslag van het spoor dat zij volgen, terug in de tijd, op zoek naar de verloren toekomst van de Thiemegroep.
Van der Kallen stond ruim twee decennia geleden aan de wieg van wat zou uitgroeien tot de tweede drukkersgroep van Nederland: de Thieme GrafiMediagroep. In oktober 2010 ging de groep failliet. Op het hoogtepunt telde de onderneming bijna duizend medewerkers en een omzet van 200 miljoen euro.
Wie is die Mark van der Kallen, die op basis van bedrijven die bijna failliet waren in ruim twintig jaar de grootste vellenoffsetgroep in Nederland van de grond kreeg, om deze ook ten onder te zien gaan? Maar het boek wil meer schetsen dan een portret van deze ondernemer die landelijk bekend is komen te staan als de redder van voetbalclub ADO Den Haag. Wat speelde zich bijvoorbeeld de afgelopen twee decennia af in de grafische bedrijfstak? Het boek wil ontrafelen wie en wat de Thiemegroep tot grote hoogten deed stijgen, om uiteindelijk roemloos te crashen. En wat zijn de lessen voor de grafische industrie?
Op de website ‘Thiemegroep in pastei‘ worden bezoekers uitgenodigd hun opmerkingen en aanvullende informatie met de auteurs te delen.
Het boek verschijnt rond oktober 2011 bij uitgeverij Mastix Press, een jaar nadat Thieme failliet ging.
Er zijn zeker duizend Nederlanders die dit boek beleefd hebben en het niet zullen willen lezen.