Vandaag gingen de Hunkeler Innovation Days in Luzern van start. En hoewel de nadruk tijdens dit vierdaagse evenement ligt op praktische toepassingen, wist Xerox in Zwitserland toch even de aandacht naar zich toe trekken met de lancering van het begrip ‘waterloos inkjet‘.
Pas een jaar geleden maakte Xerox, tijdens Ipex, duidelijk toch maar eens serieus met inkjet technologie aan de slag te gaan – nadat onder andere Océ, Kodak en HP dat al eerder en met succes hadden gedaan. Xerox presenteerde in Birmingham de eigen ‘solid ink‘ technologie, maar kwam op dat moment nog niet veel verder dan een veelbelovend proefmodel waarvan de afdrukresultaten slechts achter glas mochten worden bekeken.
In Luzern laat Xerox zien dat er flinke vorderingen zijn gemaakt. Tijdens de demo’s gaan de kappen van de machine open, en ook mag het drukwerk nu van dichtbij worden beoordeeld. Bovendien introduceert Xerox hier het begrip ‘waterloos inkjet’ om de voordelen van de ‘solid ink’ technologie ten opzichte van bestaande inkjettechnologieën te benadrukken, zoals bijvoorbeeld de geschiktheid voor elk (offset)papiersoort en de betere ontinktbaarheid – in de woorden van Xerox: ‘meer waarde zonder water‘.
Volgens Xerox is de eerste testmachine inmiddels in de VS geïnstalleerd en volgen in de tweede helft van dit jaar verdere plaatsingen. De machine heeft nog geen naam en ook over de prijs konden vandaag nog geen mededelingen worden gedaan.
Geef een reactie