Boekdrukkunst

Historische e-Canon van Fokke & Sukke (2007)

Mee op vakantie

De derde hard cover editie van ‘Lees verder’ met een selectie van artikelen, berichten, tweets en columns van Ed Boogaard over het grafische vak in 2016

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

3 comments to Woordwaarde

  • Henk Gianotten

    Ik heb ondertussen een heel pakket drukwerk van de gemeente Heerlen gezien. Met het forse logo uit de Gotham (dé Obama logoletter!) en de kleurige indelingen. Nieuw letterlogo naast het oude logo, nieuwe enveloppen, brieven en kaartjes plus een verfrissende website. Bovendien maakte de communicatie-afdeling een duidelijk en informatief document dat beschreef waarom men koos voor deze opfrisbeurt. Overigens werd er niets over de kosten gemeld.
    Dit was kennelijk een plaatselijke politicus die om aandacht schreeuwde en de pers meekreeg. Lijkt wel op dat SP-lid uit Groningen. Hij vroeg om drukwerk met het Ecofont om zo te kunnen besparen. Dat het Ecofont sowieso voor drukwerk ongeschikt is, ontgaat de politicus. Dat er meer dan een letterlogo nodig is om de huisstijl te reanimeren, ontging ook de bewuste Heerlenaar!

  • Henk Gianotten

    Zuiderlicht is een bekend en goed bureau. Of die € 20.000 te duur zijn kun je uitsluitend vaststellen als je weet wat er voor geleverd is en hoeveel werk Zuiderlicht daarvoor moest doen. Als je al begint met 5 vergaderingen waarin de ambtenaren van Heerlen onderling gaan bepalen waar Heerlen eigenlijk voor staat en waar men naar toe wil wat betreft de positionering van de stad, dan blijft er relatief weinig over voor concept en uitwerking. Dat de communicatiemedewerkers van de gemeente en/of de projectleider hun (communicatie) huiswerk niet goed deden, lijkt mij duidelijk. In deze tijd van bezuinigingen moet je voorzichtig laveren, en er voor zorgen dat je de raadsleden én de oppositie kunt voorzien van de juiste argumenten. Heerlen is relatief arm, kent veel sociale problemen, krimpt en moet alle zeilen bijzetten om een positief imago op te bouwen.
    Een goede identiteit met een goede huisstijl kunnen ertoe bijdragen dat het beeld zich verbetert. De bewuste koppen in De Telegraaf helpen daar niet bij.
    Jammer voor Zuiderlicht en vooral jammer voor Heerlen.

  • En nu? Want zoiets draai je niet meer terug. Dus die 20.000 euro zijn ze kwijt.
    Slim bureau wel, daar moet wel een heel overtuigend verkooppraatje achter gezeten hebben!

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Keerpunt

ING: 'Grafische industrie kan weer omhoog kijken'

Nieuwe Nike

A typographic ode to London Transport’s typeface, Johnston100

Dutch Design Week

Terugblik in 22 video's