Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

3 reacties aanWoordwaarde

  • Henk Gianotten

    Ik heb ondertussen een heel pakket drukwerk van de gemeente Heerlen gezien. Met het forse logo uit de Gotham (dé Obama logoletter!) en de kleurige indelingen. Nieuw letterlogo naast het oude logo, nieuwe enveloppen, brieven en kaartjes plus een verfrissende website. Bovendien maakte de communicatie-afdeling een duidelijk en informatief document dat beschreef waarom men koos voor deze opfrisbeurt. Overigens werd er niets over de kosten gemeld.
    Dit was kennelijk een plaatselijke politicus die om aandacht schreeuwde en de pers meekreeg. Lijkt wel op dat SP-lid uit Groningen. Hij vroeg om drukwerk met het Ecofont om zo te kunnen besparen. Dat het Ecofont sowieso voor drukwerk ongeschikt is, ontgaat de politicus. Dat er meer dan een letterlogo nodig is om de huisstijl te reanimeren, ontging ook de bewuste Heerlenaar!

  • Henk Gianotten

    Zuiderlicht is een bekend en goed bureau. Of die € 20.000 te duur zijn kun je uitsluitend vaststellen als je weet wat er voor geleverd is en hoeveel werk Zuiderlicht daarvoor moest doen. Als je al begint met 5 vergaderingen waarin de ambtenaren van Heerlen onderling gaan bepalen waar Heerlen eigenlijk voor staat en waar men naar toe wil wat betreft de positionering van de stad, dan blijft er relatief weinig over voor concept en uitwerking. Dat de communicatiemedewerkers van de gemeente en/of de projectleider hun (communicatie) huiswerk niet goed deden, lijkt mij duidelijk. In deze tijd van bezuinigingen moet je voorzichtig laveren, en er voor zorgen dat je de raadsleden én de oppositie kunt voorzien van de juiste argumenten. Heerlen is relatief arm, kent veel sociale problemen, krimpt en moet alle zeilen bijzetten om een positief imago op te bouwen.
    Een goede identiteit met een goede huisstijl kunnen ertoe bijdragen dat het beeld zich verbetert. De bewuste koppen in De Telegraaf helpen daar niet bij.
    Jammer voor Zuiderlicht en vooral jammer voor Heerlen.

  • En nu? Want zoiets draai je niet meer terug. Dus die 20.000 euro zijn ze kwijt.
    Slim bureau wel, daar moet wel een heel overtuigend verkooppraatje achter gezeten hebben!

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.