Boekdrukkunst Fokke & Sukke canon
Bigger than you think Campagne “Print Powers America”
Druk plaat
_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957) GreatBookRobbery Oude boeken geroofd
|
6 januari, 2011, 11:36 pm | Woordwaarde
'Kapitalen voor zeven letters' (De Telegraaf)
De gemeente Heerlen heeft een nieuw logo. Of, beter gezegd, een nieuw woordmerk, ontworpen door Zuiderlicht in Maastricht. Niet iedereen is blij: ‘Kapitalen voor zeven letters‘ kopte De Telegraaf vandaag.
“Er staat echt alleen maar ’Heerlen’. Dat doe ik op mijn computer in tien minuten“, stelde raadslid Petermann van Trots op Nederland vandaag in De Telegraaf. Op zijn Hyves blog doet Petermann bovendien verslag van de raadsvergadering van 4 januari:
Terecht verwoordde Groen Links collega Rahnamai gisteren zijn eerste bevindingen van het 20.000,- kostende nieuwe logo: “Bijna 3000,- per koeienletter voor een ‘word-opmaak’.”
[update 18-01-2011] Toch maar eens met de gemeente Heerlen gebeld, en met Zuiderlicht. Dat werkt heel verhelderend – ik schrijf er binnenkort over in een aflevering voor de rubriek ReDesign in vakblad Publish.
Lees meer:- Tripoli tabloid Telegraaf 13 mei 2010 De Telegraaf bracht vandaag een extra (tabloid)editie uit, met 16 pagina's bijna geheel gewijd (want ook het slippertje van Jack de Vries kon nog mooi…
- Kodak comeback in 2012 12 oktober 2011 De afgelopen weken leek het opeens snel bergafwaarts te gaan met Kodak. ‘Kodakmoment voorbij' kopte De Telegraaf boven het bericht dat een faillissementsaanvraag aanstaande was.…
- Newspaper Club genomineerd voor Brit Insurance Design Award… 16 maart 2010 De Britse 'Newspaper Club' maakt vandaag kans op de internationale 'Brit Insurance Design Award 2010'. Eerder deze maand werd het initiatief al eerste in de…
|
#PastPrintFuture Over 25 jaar digitaal drukken
Radiografisch
podcast Grafische Gesprekken
#happydrupa
The 'happy drupa' Playmobil figurines
were a souvenir from drupa 1982.
In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.
|
Nog meer over deze categorie
|
Ik heb ondertussen een heel pakket drukwerk van de gemeente Heerlen gezien. Met het forse logo uit de Gotham (dé Obama logoletter!) en de kleurige indelingen. Nieuw letterlogo naast het oude logo, nieuwe enveloppen, brieven en kaartjes plus een verfrissende website. Bovendien maakte de communicatie-afdeling een duidelijk en informatief document dat beschreef waarom men koos voor deze opfrisbeurt. Overigens werd er niets over de kosten gemeld.
Dit was kennelijk een plaatselijke politicus die om aandacht schreeuwde en de pers meekreeg. Lijkt wel op dat SP-lid uit Groningen. Hij vroeg om drukwerk met het Ecofont om zo te kunnen besparen. Dat het Ecofont sowieso voor drukwerk ongeschikt is, ontgaat de politicus. Dat er meer dan een letterlogo nodig is om de huisstijl te reanimeren, ontging ook de bewuste Heerlenaar!
Zuiderlicht is een bekend en goed bureau. Of die € 20.000 te duur zijn kun je uitsluitend vaststellen als je weet wat er voor geleverd is en hoeveel werk Zuiderlicht daarvoor moest doen. Als je al begint met 5 vergaderingen waarin de ambtenaren van Heerlen onderling gaan bepalen waar Heerlen eigenlijk voor staat en waar men naar toe wil wat betreft de positionering van de stad, dan blijft er relatief weinig over voor concept en uitwerking. Dat de communicatiemedewerkers van de gemeente en/of de projectleider hun (communicatie) huiswerk niet goed deden, lijkt mij duidelijk. In deze tijd van bezuinigingen moet je voorzichtig laveren, en er voor zorgen dat je de raadsleden én de oppositie kunt voorzien van de juiste argumenten. Heerlen is relatief arm, kent veel sociale problemen, krimpt en moet alle zeilen bijzetten om een positief imago op te bouwen.
Een goede identiteit met een goede huisstijl kunnen ertoe bijdragen dat het beeld zich verbetert. De bewuste koppen in De Telegraaf helpen daar niet bij.
Jammer voor Zuiderlicht en vooral jammer voor Heerlen.
En nu? Want zoiets draai je niet meer terug. Dus die 20.000 euro zijn ze kwijt.
Slim bureau wel, daar moet wel een heel overtuigend verkooppraatje achter gezeten hebben!