*
[update 10 maart 2011]
“Mediacollege Adam zakt van middenmoot naar absolute achterhoede in Keuzegids MBO 2011“
*
Opleiding Mediavormgever: ondanks verbeteringen nog “tekortkomingen” en “onvoldoende opbrengsten”
Sinds woensdag [8 december 2010] publiceert de Inspectie van het Onderwijs op haar website uitgebreide informatie over onderwijsinstellingen in de beroeps- en volwasseneneducatie (‘BVE’). Dat biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om eens te kijken hoe het nu met het Mediacollege Amsterdam (‘Ma’) gaat, na de vernietigende publiciteit aan het begin van 2010.
Hoewel de Onderwijsinspectie met de nieuwe informatievoorziening zegt te streven naar duidelijkheid en transparantie, valt het nog niet mee in een oogopslag een helder beeld te krijgen van de huidige situatie bij Ma.
Bij de VMBO K (‘kaderberoepsgerichte leerweg’) en VMBO B (‘basisberoepsgerichte leerweg’) van het Mediacollege Amsterdam staat te lezen dat deze opleidingen sinds 15 september 2010 onder “basistoezicht” staan en dus “het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs” hebben:
“Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.”
Toch blijkt, op de pagina met een overzicht (gedateerd 1 december 2010) van “Opleidingen van onvoldoende kwaliteit vakinstellingen“, het Mediacollege Amsterdam nog steeds bovenaan te staan:
Media College Amsterdam: verzorgt 34 opleidingen
Aantal zeer zwakke opleidingen: 1 Dit betreft 7,88 % van de 2372 deelnemers van deze instelling.
Aantal opleidingen met onvoldoende examenkwaliteit: 3
En het ‘Instellingsprofiel 2010 Mediacollege Amsterdam‘, weer een stukje verder op de website van de Onderwijsinspectie (met als datum 10 december 2010 en de mededeling “uitkomsten toezicht worden geregeld bijgewerkt”), bevestigt dit beeld en vergelijkt het met de landelijk gemiddelde scores:
De onderzoeksrapporten van de Onderwijsinspectie staan ook op de website. In het meest recente Onderzoeksrapport naar Kwaliteitsverbetering (‘OKV’) van 3 juni 2010, betreffende de eerder als ‘zwak‘ beoordeelde Opleiding Mediavormgever, beschrijft de inspecteur een flink aantal verbeteringen. Toch vertoont deze opleiding nog altijd “tekortkomingen” en is ze opnieuw als “zwak” beoordeeld vanwege “onvoldoende opbrengsten“:
“De opleidingen vallen onder intensief toezicht. (…) De inspectie voert in juni 2011 opnieuw onderzoek uit om na te gaan of de tekortkomingen zijn opgeheven.”
Ook schiet de opleiding tekort vanwege het “[niet] tijdig ondertekenen van praktijkovereenkomsten“:
“In december 2010 voert de inspectie een onderzoek uit om na te gaan of deze tekortkoming is opgeheven.”
In het “Rapport Onderwijstijd 2010“, dat gelijktijdig met het OKV op 3 juni 2010 verscheen, moet de Onderwijsinspectie toegeven dat het Mediacollege Amsterdam in tegenstelling tot eerdere beschuldigingen wel degelijk aan de urennorm voldoet:
Oordeel geprogrammeerde onderwijstijd: voldoende
Oordeel gerealiseerde onderwijstijd: voldoende
Ik maak deel uit van één van de vele beroepenveld commissies op de GLU in Utrecht. Onlangs kwamen we weer bijeen. Op http://www.luit.nl/weblog/?p=5045 doe ik verslag van een redelijk breed gedeelde visie mbt het MBO onderwijs in de mediabranche.
Enerzijds moeten we af van ‘verkoop’ gedreven onderwijs en te ver doorgevoerde kwalificatie dossiers, examencommissies, proeven van bekwaamheid etc.
Want al deze stukken staan in tegenstelling tot de constatering dat op het MBO media onderwijs te weinig theorie wordt gegeven. Natuurlijk is het opleiden voor de beroepspraktijk prima, maar zonder theorie kom je nergens. Nu zie ik veel teveel zaken om een beroep heenhangen die getoetst worden, zoals zakelijke inzichten, kunnen aanvragen van offertes etc.
Richt je op het beroep, maar start met voldoende theorie, zorg namelijk ook voor mogelijke aansluiting op het HBO. En die kan tegenwoordig ook ‘leuk’ worden gebracht met de juiste inzet van social media kanalen. De docenten kunnen er zelf dan op juiste manier mee omgaan en social media op een veel logischer manier integreren in de dagelijkse praktijk. Dat in plaats van alle ergernissen die er zijn rondom het gebruik van alle mogelijk kanalen op mobieltjes en laptops…..
[…] This post was mentioned on Twitter by Hans Schoolenberg and Pulp & Chips, Ed Boogaard schrijft. Ed Boogaard schrijft said: Onderwijsinspectie houdt vinger aan de pols bij Mediacollege Amsterdam http://wp.me/psWBH-JZ […]