Australië is een eiland, en dat lijkt de grafische industrie daar ook graag zo te willen houden. Printing Industries Association of Australia (PIAA), de down under versie van ons KVGO, reageerde furieus toen de nationale vliegtuigmaatschappij Qantas, de down under versie van onze KLM, bij de aanbesteding van haar drukwerk suggereerde dat productie in het buitenland een serieuze optie was. PIAA kondigt een name & shame campagne aan.
Qantas vroeg kandidaten tijdens de tender voor haar drukwerk om de “ability to source items from low-cost countries“. En dat schoot de Australische drukkers in het verkeerde keelgat. Dat uiteindelijk TMA Australia het contract binnenhaalde met de belofte liefst 25 procent op de drukkosten te zullen besparen maar desalniettemin al het drukwerk binnen Australië te zullen produceren, kan niet voorkomen dat PIAA eist dat Australische opdrachtgevers zich voortaan onthouden van suggesties over het outsourcen van drukwerk naar het buitenland. Een name & shame campagne, waarbij opdrachtgevers die dit toch doen openbaar aan de schandpaal worden genageld, is in voorbereiding.
Toch zegt PIAA de ogen niet te sluiten voor de globalisering van de grafische industrie. Sterker nog: eerder moedigde PIAA haar leden via het “China in Focus” initiatief aan om strategische allianties te sluiten met Aziatische partners om er voor te zorgen dat Australische drukkers in ieder geval in omzet zouden profiteren als er dan toch werk naar het buitenland moest worden uitbesteed. PIAA benadrukt in de vakpers dan ook dat de name & shame campagne zich alleen richt op opdrachtgevers en niet op drukkerijen die hun drukwerk buiten Australië laten maken.
Het argument van PIAA dat met het uitbesteden van drukwerk naar het buitenland ook aanzienlijke schade aan het milieu wordt toegebracht vanwege het transport van al dat drukwerk naar Australië zal waarschijnlijk minder indruk maken op de luchtvaartmaatschappij…?
Geef een reactie