Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

26 september, 2010, 10:37 pm | -

Drukkers down under…

A380 takes off in Hamburg

Buitenlandse vlucht?

Australië is een eiland, en dat lijkt de grafische industrie daar ook graag zo te willen houden. Printing Industries Association of Australia (PIAA), de down under versie van ons KVGO, reageerde furieus toen de nationale vliegtuigmaatschappij Qantas, de down under versie van onze KLM, bij de aanbesteding van haar drukwerk suggereerde dat productie in het buitenland een serieuze optie was. PIAA kondigt een name & shame campagne aan.

Qantas vroeg kandidaten tijdens de tender voor haar drukwerk om de “ability to source items from low-cost countries“. En dat schoot de Australische drukkers in het verkeerde keelgat. Dat uiteindelijk TMA Australia het contract binnenhaalde met de belofte liefst 25 procent op de drukkosten te zullen besparen maar desalniettemin al het drukwerk binnen Australië te zullen produceren, kan niet voorkomen dat PIAA eist dat Australische opdrachtgevers zich voortaan onthouden van suggesties over het outsourcen van drukwerk naar het buitenland. Een name & shame campagne, waarbij opdrachtgevers die dit toch doen openbaar aan de schandpaal worden genageld, is in voorbereiding.

Toch zegt PIAA de ogen niet te sluiten voor de globalisering van de grafische industrie. Sterker nog: eerder moedigde PIAA haar leden via het “China in Focus” initiatief aan om strategische allianties te sluiten met Aziatische partners om er voor te zorgen dat Australische drukkers in ieder geval in omzet zouden profiteren als er dan toch werk naar het buitenland moest worden uitbesteed. PIAA benadrukt in de vakpers dan ook dat de name & shame campagne zich alleen richt op opdrachtgevers en niet op drukkerijen die hun drukwerk buiten Australië laten maken.

Het argument van PIAA dat met het uitbesteden van drukwerk naar het buitenland ook aanzienlijke schade aan het milieu wordt toegebracht vanwege het transport van al dat drukwerk naar Australië zal waarschijnlijk minder indruk maken op de luchtvaartmaatschappij…?

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.