Boekdrukkunst

Historische e-Canon van Fokke & Sukke (2007)

Mee op vakantie

De derde hard cover editie van ‘Lees verder’ met een selectie van artikelen, berichten, tweets en columns van Ed Boogaard over het grafische vak in 2016

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)
8 juli, 2010, 2:13 pm | -

Dreigende ‘tsunami aan faillisementen’

Tim de Kraker stuurde deze week een persbericht uit over de samenwerking tussen Dravik, Ricoh en Richard van Hoorn, waarbij deze partners “grafische ondernemers ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van visie, missie en strategie”. En dat is hard nodig, blijkt uit de ‘persoonlijke noot’ die De Kraker aan het bericht toevoegde: “Er komt een golf van faillisementen aan“.

Toch denkt De Kraker dat het nog niet te laat is voor het bijstellen van visie en het aanpassen van strategie, maar:

“Ik houd  mijn hart vast, het kan niet anders of er komt een golf van faillisementen aan bij de groep kleinere ondernemers in de grafische industrie. Met een eigen pand en een grote reserve is het schip natuurlijk veel langer blijven drijven dan bij de ondernemingen waar weinig eigen vermogen aanwezig was. Toch zie je dat het moeilijk is om je als grafische ondernemer te onderscheiden. Hoe lang nog voordat er een tsunami aan faillisementen aan komt?

Bestaat onze branche niet voor 80% uit ondernemingen tot 15 man… Daar viel het tot nu toe nog mee toch?
Ik geloof dat er nog een aantal bedrijven bij is voor wie het nog niet te laat is. Deze ondernemers wil ik helpen hun visie bij te stellen, en hun strategie daarop aan te passen. Gelukkig zijn er partners die me daarbij willen helpen. Bedrijven zoals Ricoh, en adviseurs zoals Richard van Hoorn. We delen dezelfde visie, en onze missie is om de branche weer te laten bloeien!”

Het persbericht legt uit hoe Dravik dat met Ricoh en Van Hoorn aanpakt:

– PERSBERICHT –

Dravik en Ricoh ondersteunen drukkerijen bij het maken van de juiste keuzes in bedrijfsstrategie

Zwanenburg,  5 juli 2010 – Ontwikkelingen in de grafimediamarkt zijn van grote invloed op de werkwijze van drukkerijen. Dravik en Ricoh ondersteunen grafische ondernemers bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van visie, missie en strategie. Samen met bedrijfsconsultant Richard van Hoorn is een adviestraject ontwikkeld, exclusief voor de leden van Dravik, om in de hectische marktomstandigheden van vandaag een toekomstvaste koers uit te stippelen. Onderdeel van dit adviestraject is een managementtraining die op donderdag 2 september 2010 plaatsvindt bij Ricoh in Woerden.

Het adviestraject bestaat uit meerdere stappen. Voorafgaand aan de managementtraining ontvangen de deelnemers het rapport “Nieuwe Drukvormen” van Richard van Hoorn, Onderzoek & Advies. De resultaten van dit onderzoek naar veranderprocessen in de grafische industrie kunnen deelnemers zich vooraf eigen maken. Tijdens de managementtraining vinden verschillende presentaties en workshops plaats, dat resulteert in een individueel bedrijfsplan. De deelnemende drukkerijen worden vervolgens door Richard van Hoorn bezocht voor een individueel advies over mogelijke vervolgstappen en wenselijke acties.

“Uit gesprekken met leden van Dravik blijkt dat men het lastig vindt om te bepalen welke kant ze op moeten met hun drukkerij. Er gebeurt veel in de markt. Wij hebben gezocht naar een goede manier om over de toekomst van het bedrijf na te denken en om van elkaar te leren. Dit adviestraject is het resultaat.”, zegt Tim de Kraker van de Dravik Groep. Richard van Hoorn onderstreept dat deze groepsgewijze aanpak voor grafische ondernemers exclusief wordt uitgevoerd voor Dravik en Ricoh.

Huib Kolen, Business Development Manager van Ricoh, vult aan: “De grafimediamarkt vraagt om krachtig leiderschap en het juiste verdienmodel. In deze kapitaalintensieve markt is het van belang daar als leverancier aan bij te dragen en naar behoefte te adviseren. Wij zijn zeer verheugd om in samenwerking met Dravik en Richard van Hoorn dit adviestraject te organiseren. De focus ligt hierbij niet op nieuwe technologieën. Technologie is namelijk niets meer dan een middel dat zonder het juiste verdienmodel niet tot resultaat zal leiden. De focus ligt op het kiezen van de juiste bedrijfsstrategie.”

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Keerpunt

ING: 'Grafische industrie kan weer omhoog kijken'

Nieuwe Nike

A typographic ode to London Transport’s typeface, Johnston100

Dutch Design Week

Terugblik in 22 video's