Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

21 juni, 2010, 7:19 pm | 1 reactie

Hoeperdepoep op het e-boek

Over CPNB Affiches_230

CPNB affiches

Henk Kraima neemt na 24 jaar afscheid als directeur van het CPNB. Meer nog dan de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek lijkt Kraima zich te bekommeren om de Nederlands Boekhandel.

De Stichting CPNB “heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren”, maar van e-books wil Kraima niets weten, bleek ook zaterdag weer eens in De Volkskrant : “Sommigen vinden ook het e-book een bedreiging, maar dat e-book stelt met die 60.000 in 2009 verkochte exemplaren nog steeds geen hoeperdepoep voor, tegenover 45 miljoen verkochte boeken per jaar.”

Sterker nog: boekhandels moeten zich maar liever helemaal niet met e-books bezighouden, vindt Kraima in De Volkskrant: “Curieus dat de Libris-keten zelf met e-books ging adverteren – ongeveer alsof je iemand een revolver in de handen duwt en vraagt of hij op je wil schieten. Want als het werkelijk een succes wordt, heb je helemaal geen winkel meer nodig, dan regel je alles thuis achter je computer.” Kennelijk denkt Kraima deze ontwikkeling tegen te gaan door ‘m te negeren en Het Internet hooguit te zien als uithangbord voor de winkel: “Met een e-book vervreemdt de boekhandel van je. We hebben een open oog voor digitalisering, dat is een razendsnelle ontwikkeling. Ik zie allerlei websites als mogelijkheid om mensen naar het boek te leiden. Zo kun je er gebruik van maken.”

Kraima toonde zich al wel vaker kritisch over het e-book, bijvoorbeeld in zijn toespraak op de algemene ledenvergadering van
de KBb (19 april 2010):

“Miljoenen mensen houden van papieren boeken. Toon actief en in niet mis te verstane woorden en daden dat u ook een liefhebber bent. En als u dat niet bent, het boek een duf en vervelend artikel vindt, als u zich een beetje schaamt voor dat blok papier, bijvoorbeeld omdat er geen stekkertje in past, omdat  er geen on-off-knopje aan zit, overweeg dan het boekenvak in te ruilen voor een baan bij Sony of Mediamarkt.”

En hij vond tijdens de Boekenweek 2010 ook doodleuk:

Een e-boek is geen boek, en wie een e-boek koopt krijgt daar dus niet het Boekenweekgeschenk bij cadeau. “

Als boekenliefhebber wordt ik een toch beetje triest van dit soort voormannen (al nemen ze dan gelukkig afscheid). Ik denk dat Libris er verstandig aan doet aan te sluiten bij de ontwikkeling van de e-books markt – zeker als je niet wilt eindigen als een muziekliefhebber die een Free Record Shop runt waar je vooral games moet verkopen om het hoofd boven water te houden.

Ik interviewde voor de vakbladen PrintBuyer en VIP/Doc enige tijd geleden Egbert Guis , senior manager business development bij Centraal Boekhuis (CB). Hij nam binnen CB het voortouw door bijvoorbeeld de discussie over e-books in een nieuwe richting te sturen: ‘De branche was op dit gebied erg terughoudend en wilde liever niet in zee met bedrijven zoals Amazon, die zelf de prijs van een boek bepalen en de uitgevers weinig zeggenschap geven. Ik heb dat verhaal toen omgedraaid en gezegd: “Dan moeten wij daar als Centraal Boekhuis een hoofdrol in gaan spelen.” Kijk maar eens naar wat er is gebeurd in de muziekindustrie. Je moet zelf het initiatief nemen, anders gaan partijen van buiten de branche ermee aan de haal.’

Guis verwacht dat er in Nederland over vijf jaar zo’n 4 miljoen e-books zullen worden verkocht, maar geeft toe dat de ontwikkelingen zich soms moeilijk laten inschatten: ‘In de VS hebben we bijvoorbeeld gezien dat van een bestseller zoals de nieuwste van Dan Brown zelfs meer e-books dan gedrukte exemplaren werden gekocht. Dat heeft grote gevolgen – met name voor de offsetdrukkers die die boeken produceren en voor de traditionele boekenverkopers.’

Maar Kraima gaat dat natuurlijk niet meer meemaken…

[lees ook de reactie van David Huijzer op Nu Uitgeven – weblog over uitgeven]

1 reactie opHoeperdepoep op het e-boek

  • Tim

    Inderdaad voeren de KNAU en CPNB een soort guerrilla tegen het eboek. Onder het mom van ‘ bedreiging’ voor de boekhandel sabotteren zij met hun anti-lobby de ontwikkelingen van het eboek in Nederland.
    Het is goed dat Kraima nu de laan uit is gestuurd en dat hij zich bezig mag gaan houden met het onderhouden van zijn rollator.
    Eboeken en boeken zijn er voor de lezer, niet om boekhandels in stand te houden.
    Ik denk dat menige auteur hier helemaal niet blij mee is.
    Het is vreemd dat een krant als de Volkskrant klakkeloos de verzonnen cijfers van Kraima publiceert, en daarmee in feite de anti-lobby ondersteunt.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.