Boekdrukkunst

Historische e-Canon van Fokke & Sukke (2007)

Mee op vakantie

De derde hard cover editie van ‘Lees verder’ met een selectie van artikelen, berichten, tweets en columns van Ed Boogaard over het grafische vak in 2016

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)
14 juni, 2010, 9:35 pm | -

‘iPad lijkt aan grafische branche voorbij te gaan’

door Peter Luit

“Terwijl uitgevers hun printuitgaven massaal geschikt willen maken voor de iPad, kijkt de grafische branche vanaf een zijlijn toe. En dat is vreemd, beschikking hebbend over vrijwel dezelfde gereedschappen waarmee uitgevers hun iPad uitgaven maken.

Kansen genoeg voor interactieve ‘brug’ tussen print en web – er is meer dan alleen magazines

Natuurlijk zijn de eerste experimenten kostbaar en worden de ‘uitgaven’ op de iPad niet overal even positief ontvangen. De eerste Time Magazine kreeg van het publiek het magere cijfer 4. Een volgende versie moet daarin verbetering brengen. De visies op het iPad magazine lopen nogal uiteen. Daar waar de één gaat voor veel interactie, beweging en video, gaat de ander juist voor de printbeleving op een scherm. Er is niet één waarheid, die je zou kunnen uitspreken voor alle mogelijke vormen van de huidige massale hoeveelheden tijdschriften.

Veel hangt ook af van de prijs die de concument moet betalen voor één uitgave. Nu nog wordt per uitgave één app gemaakt, de toekomst ligt volgens mij in ee app, met een in-app purchase mogelijkheid. Elke week een magazine als app lijkt mij qua beheer onwenselijk. Wat mag een digitaal magazine kosten in relatie tot de printuitgave? Zit de consument te wachten op een volledig interactive versie? Hoe gaan adverteerders om met dit verschijnsel? In bovenstaand filmpje worden een paar leuke voorbeelden getoond.

De komst van CS5 biedt in basis al voldoende iPad publicatie mogelijkheden maar ook met bijvoorbeeld de add-ons van Woodwing zijn er voldoende kansen voor grafische ondernemingen ook in dit segment te stappen. Het leren omgaan met het maken van digitale uitgaven biedt juist kansen voor grafische ondernemingen. In het begin van het web deed de grafische branche nog een poging daar een stukje van de markt mee te willen bedienen, maar was onvoldoende in staat organisatie, workflow en kennis en kunde aan te passen.

Het tijdschriften segment is groot genoeg om als serviceprovider richting uitgevers op te treden en daar uiteindelijk veel kostbaar werk uit handen te nemen. Of is het daarvoor te laat? Uitgever hebben immers ook massaal vrijwel alles op het gebied van ontwerp en prepress naar zich toegetrokken.”

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Keerpunt

ING: 'Grafische industrie kan weer omhoog kijken'

Nieuwe Nike

A typographic ode to London Transport’s typeface, Johnston100

Dutch Design Week

Terugblik in 22 video's