De Koninklijke KVGO presenteerde vanmiddag tijdens een bijeenkomst bij het Grafisch Lyceum Rotterdam het Jaarverslag 2009. Via QR-codes zijn een aantal door GLR-studenten gemaakte filmpjes die bij het verslag horen toegankelijk op smartphones – een aardige gimmick, waar de KVGO echter een breder innovatieproject aan verbindt onder de noemer “print2web”.
Het sober vormgegeven en geheel in zwart-wit uitgevoerde boekwerk bevat naast de cijfermatige weergave van een crisisjaar (ledenaantal van 2.100 naar 1.885, onder andere vanwege liefst 75 faillissementen) een zestal interviews met grafische ondernemers die in 2009 juist ‘hun kansen pakten’. Deze ondernemers komen ook in filmpjes aan het woord, en zijn te zien op het kvgotv-kanaal op YouTube.
De KVGO ziet Quick Response (QR)-codes als een voorbeeld van de brug die papier naar internet kan slaan. In samenwerking met partners Adviesgroep Grafimedia en TNO gaat de KVGO een Brusselse subsidie aanvragen (van maximaal 4 miljoen euro) om onderzoek te doen naar het
‘binnen economische randvoorwaarden aan kunnen brengen van elektronisch leesbare data in grafische producten binnen het grafische proces’.
Over uiterlijk drie jaar moet er dan een standaard op dit gebied zijn ontwikkeld.
Hoewel ‘techniek’ niet tot de kerntaken van de KVGO behoort, wordt het ‘print2web’ project gezien als een onderdeel van de regietaak ‘innovatie’: ‘We willen innovatie stimuleren en de rol de de drukker speelt verder verbreden.’
[…] ook de visie van Ed Boogaard. AKPC_IDS += "4097,";SHARETHIS.addEntry({ title: "Het is bijna 1 juni – daar […]