door Peter Luit
Graficus heeft zijn website niet ingericht als een weblog. Wel zijn wat – beperkte – mogelijkheden tot het doorsturen van berichten via sociale netwerken aanwezig . Ook is een eenvoudige RSS link voorhanden.
In zijn algemeenheid is de site netjes opgebouwd. Niet helemaal duidelijk is het verschil tussen ‘home’ en ‘nieuws’, zeker niet als je niet wat verder naar beneden scrollt. Doordat de header van de site blijft staan, is een kleiner deel van het scherm beschikbaar voor content, niet hinderlijk, maar ook niet echt noodzakelijk.
Het ontbreken van een blogfunctie is mijns inziens een gemiste kans. De lezersgroep van Graficus mist ook al een dergelijk mechanisme bij het KVGO. Verreweg de meeste websites over media, communicatie en marketing bezitten tegenwoordig een dergelijke functie en blijken in een grote behoefte te voorzien.
En uitgever Management Media zou zich waarschijnlijk ook nog aardig wat geld hebben kunnen besparen, indien zij zouden hebben gekozen voor een volledig opensource gereedschap, zoals bijvoorbeeld WordPress. Natuurlijk vergt dat wat meer eigen inspanningen, maar die capaciteit is er misschien nu ook wel – deels freelance – gezien de kosten die worden bespaard op het wekelijkse drukwerk.
Leuk is doorblader mogelijkheid van het maandblad, verzorgd door Megazine3, wel jammer dat de zoom mogelijkheid er niet in zit, alleen de kopteksten zijn leesbaar.
De deze week verschenen printuitgave van het maandblad Graficus blijkt qua vernieuwing wel wat verder te gaan dat de website. Nog afgezien van de gepersonaliserde omslag, heeft de nieuwe Graficus meer weg van zusterblad Publish, een mooi stukje opmaak, typografie en beeldverwerking. En op die website is dan de logica te vinden van het gebruik van de diensten van Netsquare, want ook die website heeft dezelfde opbouw. En dan is het wel weer begrijpelijk, misschien dat de uitgever de tweede versie voor Graficus dan wel tegen een zacht prijsje heeft kunnen laten realiseren.
Geef een reactie