Vandaag presenteerde Johan Cruyff, per fiets, het bidbook waarmee Nederland en België het WK voetballen in 2018 willen veroveren. Zo te zien een lekker dik boek, al overtrof het boek van David Beckham die omvang nog ruim:
@printweek: David Beckham to present “giant 1,752pp book” to FIFA today as part of England 2018 World Cup bid. Who printed that then?
En wie drukte dat Nederlands/Belgische bidbook eigenlijk?

[update 10/08/2010: volgens een artikel in vakblad Pers (#11) verzorgde VandenBoogaard Print- & Mediamanagement de productie van het boek, in samenwerking met Studio Boot. Het boek werd afgewerkt bij Boekbinderij Distelkamp in Dodenwaard: het kunstleren omslag werd voorzien van een laag meubelschuim zodat de zeshoeken na het aanbrengen van het stiksel opbolden als een voetbal. Het boekblok (656 pagina’s dik) werd voorzien van vijfkleurige kapitaalbandjes – de kleuren van de Nederlandse en de Belgische vlag.)
Als ik de verhalen goed begrijp werden via een stedentocht de verschillende hoofdstukken (katernen?) verzameld, waarna de demissionaire premiers Balkenende en Leterme in Antwerpen de onderdelen vergaarden tot een geheel.
Mooi verhaal daarbij nog vanuit Gent, waar het boek de rit in een glazen kastje op een karretje achter de fiets van burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) bijna niet heelhuids doorstond:
Tijdens de fietstocht ging het kastje twee keer tegen de vlakte: de WK-kandidatuur aan scherven?
‘Een beetje zoals de regering: gevallen, dus’, lacht Moenaert. ‘Een slecht voorteken is dit niet, want het boek zelf is onbeschadigd. Het belangrijkste is dat het WK hier echt begint te leven. Het enthousiasme groeit.’
Geef een reactie