Boekdrukkunst

Historische e-Canon van Fokke & Sukke (2007)

Bigger than you think

Campagne "Print Powers America"

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd
1 mei, 2010, 9:17 pm | -

Creatief in de top 10

Lang weekend – lekker de tijd om wat recent verschenen rapporten door te nemen. Zoals: het vorige week bij het GOC verschenen Trends in de creatieve industrie (2010) – Voel de verandering. De vierde editie van deze jaarlijkse verkenning van de ‘creatieve industrie’, waartoe ook de grafimediabranche wordt gerekend, put uit een flink aantal  bronnen en dat levert interessant (maar zelden ècht verrassend) cijfermateriaal op.

Het rapport opent echter met een merkwaardig eerste hoofdstuk, dat in de inleiding stelt:

‘Nederland staat in de top 10 van creatieve industrie landen in Europa. Dat betekent dat Nederland het goed doet.’

Iets verderop blijkt de sector die prestatie zelfs nog te overtreffen, volgens een citaat uit de Verkenning Creatieve Industrie van de Ministeries van Economische Zaken en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: de Nederlandse creatieve industrie behoort tot de top 10 in de wereld!

Waarna een nogal ontluisterende tabel volgt uit diezelfde Verkenning Creatieve Industrie:

'Top 10 creatieve industrie in Europa'

In de ‘overall-ranking’ blijkt dat Nederland de 9e positie bekleedt in de lijst van 17 Europese landen. Daarmee behoor je inderdaad tot de top 10, maar goed beschouwd sta je dan toch gewoon als middenmoter in het ‘tweede rijtje’ van deze creatieve competitie (om van je plek op de wereldranglijst maar te zwijgen)?

De toevoeging dat Slovenië  ‘de eerste plaats te danken heeft aan de enorme groei die de creatieve industrie daar in korte tijd heeft doorgemaakt‘ doet toch niets af aan die prestatie? En wat zegt de constatering dat ‘bij Nederland het relatief hoge aandeel in de werkgelegenheid opvalt‘ over die 9e plek? Mij valt daarbij toch vooral op dat we tegelijkertijd een 15e plek scoren als het om productiviteit gaat.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Laatste Graficus

Na 101 jaar houdt vakblad op te bestaan

#pastprintfuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.