[update 19/04/2010] Paper Chain Forum: “Het niet meer verspreiden van de witte telefoongidsen redt geen enkele boom.”
[update 07/04/2010] België schaft bezorging ‘witte telefoongids’ af per 2011 – ‘bespaart jaarlijks om 38.000 bomen en 1.512 ton CO2’
Afgelopen zaterdag publiceerde consumentenprogramma Kassa een enquête waaruit bleek dat slechts 45% van de respondenten de papieren Telefoongids daadwerkelijk gebruikt voor het opzoeken van telefoonnummers, en dat 58% de gids liever niet meer ontvangt. Martijn van Dam, Tweede kamerlid voor de PvdA, behoort ook tot die laatste groep: ‘Waarom geen opt-in mogelijkheid voor de mensen die de gids nog wél willen ontvangen?’
Volgens Kassa zijn de 7 miljoen gidsen jaarlijks goed voor een half procent van het totale papierverbruik in Nederland – dat zijn ‘twee voetbalvelden vol pallets met papier‘ of, zoals Van Dam in de uitzending voorrekende ‘van elke 200 bomen die worden gekapt is er 1 bestemd voor de Telefoongids‘. De Telefoongids hield in de uitzending staande dat 85% van de ontvangers van de papieren gids (volgens Van Dam ‘gewoon een advertentieblad’) deze wel degelijk op prijs stelt.
Op haar website meldt De Telefoongids:
‘De Telefoongids & Gouden Gids besteedt veel aandacht aan het milieu. Onze papierleveranciers lopen voorop in het terugwinnen van energie en het hergebruiken van oud papier. Tijdens het recyclen worden alleen chloorvrije producten gebruikt om het papier te bleken. We besparen zoveel mogelijk papier door te drukken op een lichte papiersoort en door gebruik te maken van een compact maar leesbaar lettertype.’
(Het programmaonderdeel over De Telefoongids is beschikbaar op de Kassa-website – even doorspoelen naar ongeveer de laatste 10 minuten van de uitzending)
0,5% van het papierverbruik is niet automatisch 0,5% van het aantal gekapte bomen, je moet natuurlijk wel het percentage recycled papier meewegen. Maar dat past natuurlijk niet goed in het plaatje van de heer Van Dam.
En zou er sprake zijn van FSC-papier, dan worden er ook nog eens bomen terug geplant voor elk gekapt exemplaar. Maar dan ziet Van Dam door de bomen het bos helemaal niet meer. Wel jammer dat De Telefoongids niet wat beter en helderder communiceert op dit vlak.
Overigens denk ik dat de tegenstanders een punt hebben als ze De Telefoongids als ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’ classificeren – het is inmiddels een commercieel product van een commercieel bedrijf – en dan zou een ‘Ja/Nee’ of ‘Nee/Nee’ sticker toch voldoende moeten zijn?