De nieuwe directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum, Ann Goldstein, heeft ‘een andere visie op de visuele identiteit en de branding van het Stedelijk’ dan haar voorganger Gijs van Tuyl. Ze heeft de samenwerking met de vorig jaar geselecteerde Franse grafisch ontwerper en typograaf Pierre di Sciullo verbroken, nog voor de nieuwe huisstijl kon worden uitgevoerd in het nog altijd niet voltooide museum – de heropening is naar volgend jaar verschoven. [update: zie EBb-bericht ‘Scandale au Stedelijk‘]
De documentaire ‘De Stijl van het Stedelijk‘, die grafisch ontwerper Lex Reitsma maakt over de totstandkoming van de nieuwe huisstijl, krijgt hiermee een onverwachte wending.
Ik schreef vorig jaar voor vakblad Publish in de rubriek ‘ReDesign’ een artikel over de nieuwe huisstijl van het Stedelijk:
Van Tuyl geeft toe dat er vooral voor een ontwerper en niet zozeer voor een ontwerp is gekozen: ‘Wat we nu laten zien, dat wordt het niet. Geen van de ontwerpen die op tafel lag was “kant en klaar”. We hebben daarom voor het beste uitgangspunt gekozen. Eigenlijk gaat het proces nu pas écht beginnen.’ Di Sciullo is ‘vereerd’ en laat weten: ‘Ik weet zeker dat we veel plezier aan dit project gaan beleven.’
Geef een reactie