Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

5 maart, 2010, 12:14 pm | -

De stijl van het Stedelijk

01-2009-05

Niet de nieuwe huisstijl

De nieuwe directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum, Ann Goldstein, heeft ‘een andere visie op de visuele identiteit en de branding van het Stedelijk’ dan haar voorganger Gijs van Tuyl. Ze heeft de samenwerking met de vorig jaar geselecteerde Franse grafisch ontwerper en typograaf Pierre di Sciullo verbroken, nog voor de nieuwe huisstijl kon worden uitgevoerd in het nog altijd niet voltooide museum – de heropening is naar volgend jaar verschoven. [update: zie EBb-bericht ‘Scandale au Stedelijk‘]

De documentaire ‘De Stijl van het Stedelijk, die grafisch ontwerper Lex Reitsma maakt over de totstandkoming van de nieuwe huisstijl, krijgt hiermee een onverwachte wending.

Ik schreef vorig jaar voor vakblad Publish in de rubriek ‘ReDesign’ een artikel over de nieuwe huisstijl van het Stedelijk:

Van Tuyl geeft toe dat er vooral voor een ontwerper en niet zozeer voor een ontwerp is gekozen: ‘Wat we nu laten zien, dat wordt het niet. Geen van de ontwerpen die op tafel lag was “kant en klaar”. We hebben daarom voor het beste uitgangspunt gekozen. Eigenlijk gaat het proces nu pas écht beginnen.’ Di Sciullo is ‘vereerd’ en laat weten: ‘Ik weet zeker dat we veel plezier aan dit project gaan beleven.’

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.