Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

4 maart, 2010, 4:50 pm | -

KVGO wil twitternaam terug van accountkaper

Update 05/03: ‘Kaper’ handelde ‘te goeder trouw’ en heeft twitteraccount inmiddels aan KVGO overgedragen: “Van kapen is geen sprake” (lees onderaan verder)

Het KVGO gaat actie ondernemen om het KVGO twitter-account in eigen beheer te krijgen. Op 19 januari werd het KVGO account geactiveerd met de mededeling ‘Geregisteerd voor het KVGO voor toekomstig gebruik‘. Vervolgens werd echter duidelijk dat het account niet in handen van het KVGO is.

‘Geen reactie ontvangen op verstuurde brief’

In een , ook van 19 januari, meldt de account-kaper het zelf te gaan activeren: ‘KVGO heeft geen interesse voor een Twitter Account, geen reactie ontvangen op een verstuurde brief.’

KVGO-woordvoerder Wolfgang Gielissen meldt vandaag desgevraagd dat inmiddels is achterhaald wie achter het account schuilgaat en dat er actie zal worden ondernomen om het account in eigen beheer te krijgen: ‘We willen Twitter in de toekomst wellicht zelf gaan gebruiken.’

Op swuppy.com, een website vol voornamelijk politieke weblinks, wordt het KVGO twitter account genoemd in een rijtje met daarin ook grafische namen als fnv-kiem, 3keerC en Vacaturekracht. Alleen FNV-Kiem lijkt het twitter account daadwerkelijk in gebruik te hebben en verwijst er op de eigen website ook naar. Op 3keerC vermeldt beheerder Swuppy: ‘Geregisteerd voor toekomstig gebruik‘, en op Vacaturekracht: ‘Geregisteerd voor vacaturekracht voor toekomstig gebruik, graag gedaan!‘.

Op het eveneens naar swuppy.com verwijzende twitteraccount Crossmedia_NL is op 18 januari slechts één tweet geplaatst: ‘Actueel nieuws en bezoekersinformatie over de Grafische Vakbeurs 2010 in Hardenberg‘ met een shortlink die verwijst naar de door Uitgeverij Compres geïnitieerde website grafischevakbeurs.com.

Swuppy.com is geregistreerd door drukwerkbemiddelaar Grafimediair.nl in Schiedam.

Gisteren bleek ook het deze week geactiveerde twitter-account GrafischWeekblad geen inititatief van het Grafisch Weekblad (GW) zelf. In de laatste gedrukte editie van GW leek hoofdredacteur Rien Berends ook maar weinig op te hebben met Twitter: ‘De over van alles en nog wat twitterende twitteraars [lijken] zich soms drukker te maken over allerlei randverschijnselen dan over het feitelijke nieuws‘.

[Update o5/03]

De man achter Swuppy.com, R.L. (29/04/11 naam verwijderd EBb), liet mij vanmiddag telefonisch weten in november vorig jaar de twitteraccounts KVGO, 3keerC en Vacaturekracht inderdaad te hebben geregistreerd: ‘Maar ik handelde daarbij volledig te goeder trouw. Van “kapen” is geen sprake. En dat heb ik de betrokken instellingen, zoals het GOC en het KVGO, destijds ook per brief laten weten. Ik heb die namen geregistreerd voor toekomstig gebruik, en er verder ook nooit berichten mee verstuurd.’

Als werkloos graficus hoopt hij dat Twitter een rol kan spelen bij het weer aan het werk helpen van mensen in de grafische industrie. Hij benadrukt niet uit te zijn op financieel gewin: ‘Maar het zou natuurlijk mooi zijn als ik misschien ergens een rol kan spelen in de inzet van Twitter door deze organisaties.’

Vanmorgen heeft hij het KVGO-twitteraccount overgedragen aan het KVGO. Hij ontkent stellig achter het ‘nep-account’ van Grafisch Weekblad te zitten – dat account werd eerder deze week actief en twitterde er ook vandaag op los met onder andere het bericht:

Volgende week in de gedrukte GW: “Voegt Twitter wat toe in de grafische wereld”? Hoe gaan we er mee om? Geef hier hier alvast uw mening.

GW en uitgever RAI Langfords zeggen ‘geen enkele verbinding‘ met het account te hebben, en bestempelen het account als ‘nep’.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.