In de VS gaat binnenkort een grootscheepse advertentiecampagne in tijdschriften van start om advertentiecampagnes in tijdschriften te promoten. Volgens The Wallstreet Journal spenderen de vijf bij de actie betrokken uitgeverijen (Time Inc., Hearst, Advance Publications’ Condé Nast, Wenner Media en Meredith) straks 1.400 advertentiepagina’s, met een commerciële waarde van zo’n $90 miljoen, aan de eigen ‘Magazines: The Power of Print‘ campagne.
De spreads, met onder andere zwemmer Michael Phelps in de hoofdrol, verschijnen in bladen als People, Vogue en Ladies’ Home Journal. Volgens de advertentie kunnen internet en tijdschriften prima naast elkaar bestaan:
‘Bekijk het eens zo. In de 12 jaar dat Google nu bestaat is het aantal mensen dat tijdschriften leest toegenomen met 11 procent.‘
In 2007 voerde Intergraf namens de Europese grafische industrie een kortstondige ‘PrintSells‘ direct mail campagne onder 450.000 ‘beslissers in de marketingbranche’ in 13 landen, met als motto ‘Print – Your Brand in Their Hands‘. De evaluatie van die campagne, in april 2008, leidde tot enkele opmerkelijke conclusies:
– Eén op de vijf respondenten kan zich spontaan de business-to-business mailing herinneren, nog eens 30 procent weet na een voorzetje waar het over gaat.
– Driekwart van alle respondenten stelt drukwerk als belangrijke compagnon van het internet te zien.
– De PrintSells brochure blijkt vrijwel net zo veel bekendheid te genereren als de in vakbladen geplaatste advertenties, terwijl die brochure in een aanzienlijk grotere oplage is verspreid.
– De envelop waarin de brochure is verstuurd had aantrekkelijker kunnen zijn, om tussen de dagelijkse stapel post op te vallen.
– Het bezoek aan de website – door slechts drie procent van de respondenten – veel te laag.
Initiatiefnemers Cepifine en Intergraf kondigden aan ‘in een volgende fase’ de koppeling tussen de site en de andere uitingen te willen versterken. Daar lijkt het niet meer van te komen: de bijbehorende website www.printsells.org staat inmiddels vol met allerlei linkjes naar internetdrukkers en goedkope inktcartridges.
In Europa promoten papier- en persenleveranciers nu gezamenlijk het belang van drukwerk via de website www.printpower.eu.
Geef een reactie