[lees ook ‘Printing On Demand redt de krant’ PrintWeek UK]
De Espresso Book Machine (EBM) blijft, zeker na de overeenkomsten met Google (september 2009) en Xerox (januari 2010), een van de mooiste veelbelovende praktijkvoorbeelden van printing on demand. De machine print het binnenwerk en het omslag, en lijmt en snijdt het geheel vervolgens tot een compleet boek (zie video) – allemaal pas op het moment dat de klant het boek koopt, en direct ter plekke, binnen drie minuten.
The Economist laat zich deze week door de EBM inspireren tot het artikel ‘Just press print’, en stelt: ‘New technology promises to prolong the life of the book‘. Het artikel vermeldt interessant cijfermateriaal:
– ongeveer 30% van alle geproduceerde boeken wordt uiteindelijk onverkocht teruggestuurd naar de uitgever;
– ongeveer 6% van alle boeken in Amerika wordt, volgens onderzoek van InterQuest, geproduceerd op tonergebaseerde of inkjet printers;
– dat aantal zal, denkt InterQuest, de komende vijf jaar toenemen tot 15%;
– in 2008 (meest recente cijfermateriaal) werden 285.000 titels on demand of in een kleine oplage geprint – dat was 132% meer dan in 2007 en daarmee werden er voor het eerst meer titels geprint dan dat er in offset werden gedrukt;
Geef een reactie