Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

26 februari, 2010, 1:52 am | -

Penguin uitgever maakt zich geen zorgen over e-books

Penguin

In een interview met de Daily Mail (je moet iéts lezen in het vliegtuig naar Londen) vergelijkt John Makinson, uitgever van de Penguin pockets, de opkomst van het e-book met het moment waarop Gutenberg de drukpers uitvond: ‘Met deze vinding kwam een einde aan de eeuwenlange traditie van monniken die teksten overschreven op perkament’.

Gek genoeg maakt Makinson zich, in deze vergelijking volgens mij toch de monnik, weinig zorgen. Het hele artikel is op de Daily Mail website na te lezen, maar hier volgen alvast een paar van zijn argumenten die moeten onderbouwen waarom de rol van boekenuitgevers alleen maar groter wordt met de komst van Kindles en iPads, en het voorbeeld van de muziekindustrie dus niet opgaat:

‘Boeken hebben een grotere emotionele waarde dan cd’s of dvd’s. Bovendien kunnen boekenbezitters hun bestaande collectie niet even snel digitaliseren en op hun iPad opslaan. En piraterij staat in de e-book markt nog in de kinderschoenen.’

‘Als wederverkopers proberen de prijs te verlagen tot beneden een bepaald niveau, dan krijgen ze onze bestanden gewoon niet meer.’

‘Mensen zullen verwachten dat ze minder hoeven te betalen voor een e-book dan voor een papieren boek. Maar wat we nog niet weten is hoeveel minder.’

‘Ik denk dat de rol van de uitgevers eerder groter dan kleiner wordt. Wij beslissen over wat we willen uitgeven, bewerken de inhoud, geven vorm aan de inhoud en verkopen het product.’

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.