In de Britse en Duitse vakpers duiken sinds eind vorig jaar klachten op over kennelijke tekorten aan Xerox-toner. Met name gebruikers van de Xerox 700 printer zouden soms weken zonder toner zitten en daardoor zelfs drukorders mis te lopen.
Van Xerox ontving ik vandaag, in reactie op mijn berichtje over dit onderwerp op Twitter (met de vraag of dit probleem zich ook in Nederland voordoet, en een reactie van @buitendijks dat dit inderdaad het geval is), een tweet met de geruststellende mededeling: “@edboogaard @Buitendijks I checked Europe’s Xerox 700 toner supply for you & it should be ok now. Let me know if you still hear otherwise! ”
Volgens Xerox ontstond het probleem door een plotse toename in de vraag naar toner: “This is a result of increased demand. As well as demanding more toner, customers are using more – a higher density of ink and more colour on page.”
Hoewel het bedrijf beloofde dat het ‘korte termijn probleem’ voor Kerstmis zou zijn verholpen, hielden de klachten ook in januari aan. Op de website van Printweek staan verhalen over bijvoorbeeld drukkers die taxi’s op pad sturen om toner bij collega’s op te halen. “One printer said that the current problem appeared to be mainly with magenta cartridges, which were missing from his last two orders. Another company also received four yellow cartridges and no other colours.”
Ook in vakblad Deutscher Drucker verscheen vorige week een artikel over de tekorten in Duitsland: een drukkerij uit Hessen moest meer dan drie weken op een bestelling wachten en zag zich genoodzaakt drie grote opdrachten uit te besteden bij collega’s. Een ander klaagt nadat zijn bestelling van 18 november eindelijk arriveert: ‘‘Alles, was bisher geliefert würde, waren zwei Kartuschen – in den Farben, die wir nicht am dringendsten brauchen.’ Een derde drukker meldt overigens onlangs nog een spoedbestelling direct te hebben ontvangen.
Hoe zijn de ervaringen in Nederland? Laat het me weten!
Geef een reactie