Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

21 januari, 2010, 9:00 am | 3 reacties

Wie wat web to print

[update 6 oktober 2015] Reclameland neemt Drukland en Flyerzone over van Grafenia

*

[update 12 november 2010]

“Following the acquisition, Hans Scheffer is continuing in the same capacity and is joining the Board of Printing.com plc. Hans contracts his executive services via a holding company and is paid €150,000 per year. He is entitled to a bonus of up to 15% of fees per year linked entirely to growth in earnings of Printing.com plc.”

*

De ‘online drukkerij’ Drukland.nl is nog maar kort bezig en nu kennelijk toch al groot genoeg om zich te melden als potentiële shirtsponsor van de verbleekte landskampioen AZ. ‘Een club als AZ past prima bij ons professionele imago. Het komend jaar staat voor ons in het teken van verdere uitbouw en deze stap past daar goed bij,’ verklaarde algemeen directeur Hans Scheffer van Media Facility Group, het moederbedrijf van Drukland.nl.

De Rotterdamse Media Facility Group is op internet actief onder de namen printrepublic.nl, flyerzone.nl en drukland.nl, en verwerkt naar eigen zeggen wekelijks meer dan 2.000 opdrachten. Hoe doen ze dat?

Hans Scheffer verklaarde vorig jaar in ondernemersmagazine Sprout het succes: ‘Ik heb in juni 2008 op een nieuwe manier drukwerk in de markt gezet. Orders combineren, dat is onze kracht. We gaan uit van een totale bezetting op de persen als we opdrachten uitzetten. Zo kan de bakker op de hoek zijn drukwerk even goedkoop geleverd krijgen als de multinational.’

Website Printrepublic

Website De Budelse

De Media Facility Group doet niet alles zelf – web to print gaat niet alleen over een nieuwe manier van verkopen maar ook over een andere manier van produceren. Printrepublic zegt op haar website over ‘meer dan 30 jaar ervaring’ in het grafische vak te beschikken. Er staat ook een foto bij van volop producerende persen, maar die staan, zo te zien, eigenlijk bij drukkerij De Budelse in het zuiden van het land.

Flyerzone meldt ‘constant te innoveren in ons machinepark’, maar beschikt ook over ‘nauwe samenwerkings verbanden binnen de grafische sector’. En Drukland is ‘een online drukkerij. Gewoon met machines, persen en alles wat u nodig heeft om mooi drukwerk te kunnen produceren, alleen dat besteden wij uit.’

Als ik bij Printrepublic (‘Voordelig, snel en milieuvriendelijk’) 1.000 vel briefpapier bestel (A4, 90 grams bankpost en, ‘Tip!’, eenzijdig in full colour bedrukt) dan is die opdracht voor 84 euro binnen tien werkdagen gereed. In geval van spoed kan het voor een meerprijs van 75 euro ook binnen vijf werkdagen.

Bij Flyerzone (‘Beter en goedkoper drukwerk’) is het drukwerk standaard binnen vijf werkdagen gereed, en kost dezelfde order mij 104 euro.

Maar bij Drukland (‘Kleine prijzen, groot verschil’) heb ik mijn 1.000 vel briefpapier na standaard zes werkdagen al voor 35 euro binnen. En wil ik het sneller hebben (vier werkdagen), dan komt het totaal nog altijd slechts op 50 euro.

Nog mooier: als ik een lagere prijs kan krijgen bij een andere Nederlandse drukker, dan biedt Drukland mij dezelfde prijs, én 10 % extra korting op mijn volgende order.

3 reacties aanWie wat web to print

  • M van Raaij

    Ik heb nu mijn twijfels over Drukland. Eerst waren ze mijn order gewoon kwijt. Hoewel ze de schuld aan de post gaven, maar ik had ook geen verzendbevestiging gekregen. Vervolgens kreeg ik folders binnen met andere kleuren ! Oranje was geel en paars was blauw. Daar ga je dan met je logo’s enzo. Kan ik gewoon weggooien. Geen vertrouwen meer aan. Ga maar weer naar een ander.

    • Ed Boogaard

      Maar hoe hebben ze de klacht over de kleuren afgehandeld? En heb je vooraf een proef goedgekeurd, waaraan het drukwerk nu dan kennelijk niet voldoet? Het lijkt me belangrijk een helder antwoord te krijgen, anders loop je bij ‘een ander’ misschien opnieuw tegen een probleem aan?

  • rob

    Beste Ed,

    Het is toch fantastisch dat deze initiatieven er zijn en klaarblijkelijk zijn er zeer succesvol gezien hun groei en ontwikkeling.

    Je haalt de prijzen aan van de verschillende internetsite maar vergeet er echter bij te vermelden wat de verschillen zijn in condities, zoals vooruitbetalen bij Drukland en op rekeing bij Flyerzone. Tevens levering binnen 4 dagen of 2 dagen. Kortom er zijn duidelijke verschillen in de sites, vandaar ook de prijsverschillen.

    Groet,
    Rob

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.