‘Voor menigeen wordt het een jaar van erop of eronder’, voorspelde KVGO-voorzitter Verweij in zijn Koppermaandag-speech. Hij zag overigens genoeg mogelijkheden voor ‘erop’. Hij verwees in zijn toespraak opvallend vaak naar het internet, dat weliswaar een deel van de gedrukte informatiestroom overneemt, maar toch ook ‘een schitterend stuk gereedschap [is], dat op alle mogelijke manieren kan worden gebruikt’.
Verweij gaf een voorbeeld: ‘Bij de inkoop en verkoop speelt het internet ook een steeds belangrijkere rol en daarom is innovatie op dit gebied van belang. Inkopers gebruiken het web. Gebruik het als verkopende partij ook! Grafische bedrijven moeten communicatiecentra worden. Gebruik de nieuwe media, ontwikkel er iets in.’
Het gebruik van internet als verkoopkanaal is natuurlijk al wel praktijk. We noemen het ‘web to print’, of W2P.
De Rotterdamse Media Facility Group is op internet bijvoorbeeld actief onder de namen printrepublic.nl, flyerzone.nl en drukland.nl, en verwerkt naar eigen zeggen wekelijks meer dan 2.000 opdrachten. Hans Scheffer verklaarde vorig jaar in ondernemersmagazine Sprout het succes: ‘Ik heb in juni 2008 op een nieuwe manier drukwerk in de markt gezet. Orders combineren, dat is onze kracht. We gaan uit van een totale bezetting op de persen als we opdrachten uitzetten. Zo kan de bakker op de hoek zijn drukwerk even goedkoop geleverd krijgen als de multinational.’ [lees het complete blog artikel] Nog mooier: als ik een lagere prijs kan krijgen bij een andere Nederlandse drukker, dan biedt Drukland mij dezelfde prijs, én 10 % extra korting op mijn volgende order.
Ja. Internet is een schitterend stuk gereedschap dat op alle mogelijke manieren kan worden gebruikt!
Geef een reactie