Boekdrukkunst

Fokke & Sukke canon

Bigger than you think

Campagne “Print Powers America”

 

Druk plaat

_ G. Hamilton IV - 'If I possessed a printing press...' (1957)

GreatBookRobbery

Oude boeken geroofd

Lees meer

Begin maart is De Grafische Vakpers van start gegaan – een nieuw initiatief van Alex Kunst en Ed Boogaard.

Nieuwe artikelen verschijnen nu eerst op ons portal voor onafhankelijke vakinformatie. Meld je aan en bouw mee aan het platform.

3 december, 2009, 8:34 pm | -

Dwars

De Dwarsligger won vorige week zowel de NIMA Innovatie Award als de Van Speijk Grafimedia Innovatie Award. Een Dwarsligger is een prachtige vondst van drukkerij/uitgeverij Jongbloed: een compleet boek op 30 grams bijbeldruk en een formaat van 8 bij 12 centimeter, met een kwartslag gedraaide bladspiegel. Jongbloed somt de voordelen op: ‘past in een handtas en zelfs in een broekzak of binnenzak’, ‘met één hand vast te houden en dus gemakkelijk te lezen’, milieuvriendelijk papier’ en ‘door de innovatieve bindwijze blijft de dwarsligger altijd open liggen’.

Maar toch.

In mijn boekenkast staat Mijn leven met letters. Een autobiografisch verhaal van de typograaf en letterontwerper Dick Dooijes (1991, oplage 1.500 exemplaren). Dooijes streeft bij ‘goede boektypografie’ naar ‘redelijke ordening en een goed ogend geheel. Wel kunnen en mogen zorgvuldig overwogen, spaarzaam toegepast afwijkingen van het alledaagse de aantrekkelijkheid van het gedrukte boek verhogen, voor de auteur en de lezers’. Mijn leven met letters is daar een sprekend voorbeeld van: er werd voor een oblong formaat gekozen ‘om een gewenst samengaan van tekst en daarbij behorende illustraties mogelijk te maken’.

De rug bevindt de rug van het boek zich aan de lange zijde: het is een Dwarsligger avant la lettre!

Een Dwarsligger avant la lettre uit 1991

Het colofon verklaart: ‘Auteur en uitgever zagen het als een positief gevolg van deze bindwijze, dat twee tegenover elkaar liggende bladzijden één geheel gaan vormen, sterker dan dit bij een normale band het geval zou zijn. De pagina’s lijken twee maal groter dan ze zijn!’

Ik moet denken aan de column van Arjan Peters, onlangs in de Volkskrant, waarin hij over de Dwarsligger schreef: ‘Gooi die langspeelplaten maar weg, was in de jaren tachtig de leus, want de cd neemt het over. Dat was een vingerwijzing, die nu pas tot me doordringt: vooruitgang drukt zich uit door verkleining. (…) Betrapt klikte ik de e-reader uit, en nam het dwarse besluit de boekversie ter hand te nemen. Ouderwets misschien. Ik erken: nog te bang dat verkleinen de voorbode van verdwijnen is.’

Ik denk dat Peters gelijk heeft. De Dwarsligger is een mooie vondst, maar gaat het boek niet redden.

Maar móóie boeken, die blijven.

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

#PastPrintFuture

Over 25 jaar digitaal drukken

Radiografisch

podcast Grafische Gesprekken

Ja Sticker

Branche lanceert ‘Zetjebrievenbusopgroen’

Graphic Means

Documentaire 'Graphic Means' (2017): hoe het grafische proces van ontwerp tot publicatie verliep toen er nog geen computers bestonden.

Klik op de afbeelding voor de trailer.

Herdruk

"Na veertig jaar is op veler verzoek het zeldzame en hoog gewaardeerde NUMMER 6 van FURORE herdrukt"

#happydrupa

The 'happy drupa' Playmobil figurines were a souvenir from drupa 1982. In 2016, they revisited Düsseldorf to touch the future. Ed Boogaard managed to capture some of their #happydrupa highlights.